نویسنده موضوع: سوال(موجودی مواد و کالا)  (دفعات بازدید: 12150 بار)

آفلاین golelale

  • بابا حرفه ای
  • ****
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 400
  • امتیاز های کاربر: 89
  • دانشگاه: غير انتفاعي
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
سوال(موجودی مواد و کالا)
« : اوت 28, 2013, 15:10:05 »
سلام
افزایش در موجودی کالا وکاهش حساب پرداختنی چه تاثیری رو بهای تمام شده کالای فروش رفته داره؟
آیا موجودی پایان دوره با سود رابطه مستقیم داره؟

آفلاین fatemeh71

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 24
  • امتیاز های کاربر: 16
  • دانشگاه: خلیج
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #1 : اوت 28, 2013, 18:51:19 »
سلام گل لاله جان
تا اونجایی که میدونم
موجودی ابتدای دوره + خرید طی دوره - موجودی پایان دوره= بهای تمام شده کالای فروش رفته
فروش - بهای تمام شده کالای فروش رفته = سود ناخالص
پس موجودی ابتدای دوره اگه افزایش پیدا کنه بهای تمام شده کالای فروش رفته هم زیاد میشه و در مقابل سود کاهش پیدا میکنه پس موجودی ابتدا با سود رابطه عکس داره
اگه موجودی پایان افزایش پیدا کنه بهای تمام شده کالای فروش رفته کاهش و در مقابل سود بیشتر میشه پس موجودی پایان با سود رابطه مستقیم داره

آفلاین fatemeh71

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 24
  • امتیاز های کاربر: 16
  • دانشگاه: خلیج
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #2 : اوت 28, 2013, 18:55:12 »
افزایش موجودی یعنی موجودی پایان بیشتر از موجودی ابتدا شده پس بهای تمام کالای فروش رفته کمتر میشه و سود بیشتر...

آفلاین mohammad343

  • مدیر آزمایشی تساوی
  • بابا حرفه ای
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 420
  • امتیاز های کاربر: 418
  • تب تند زود عرق می کند
    • دردودل
  • دانشگاه: دانشجوی ترم 2 شبانه مازندران
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #3 : اوت 28, 2013, 22:45:25 »
فرمولا که درسته اما من حس وحال تحلیل ندارم. بچه ها خودتون باید با فرمولا اینقد ور برید که بفهمید چه رابطه ای دارند . صرفا حفظ نکنید. مثلا یه بار برای خودتون اینطوری فرض کنید:
موجودی اول دوره 1000 ریال
خرید 500
هزینه حمل به درون50
هزینه تخلیه 5
هزینه بیمه و گمرک 75
موجودی پایان 545
بعد بیایید برای سال بعد یکی رو تغییر بدید مثلا موجودی اول رو  کم کنید
بعد بیایید برای سال بعد یکی دیگه روتغییربدید مثلا اول دوره رو زیاد کنید
بعد بیایید برای سال بعد یکی دیگه روتغییربدید مثلا پایان  دوره رو کم کنید

بعد بیایید برای خودتون تحلیل کنید که کدوم تاثیر داره کدوم نداره .
اینایی که نوشتمو برین توی استانداردش بگردید ببینید کدومش هزینه مربوطه و باید محایبه بشه اگه توی منبعتون نبود
در حالت عادی در روزانه  به تالار سر میزنم تب تند زود عرق می کندتجربه  رانباید تجربه کرد

آفلاین fatemeh71

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 24
  • امتیاز های کاربر: 16
  • دانشگاه: خلیج
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #4 : اوت 29, 2013, 00:05:33 »
آقا محمد هزینه حمل به داخل رو میدونم جزیی از خرید محسوب میشه و بهش اضافه میشه ولی هزینه بیمه و گمرک چی؟
البته توی فصل 4 یک سری قرارداد های برای خرید کالا داشتیم که مثلا فوب مبدا بود یا مقصد که بر اساس اون هزینه حمل و بیمه به فروشنده یا خریدار نسبت داده میشد ولی هزینه گمرک چی؟
هزینه حمل به خارج هم که جزیی از فروش هست و هزینه حمل در داخل هم نوعی هزینه دوره است.... درسته مگه نه؟

آفلاین mohammad343

  • مدیر آزمایشی تساوی
  • بابا حرفه ای
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 420
  • امتیاز های کاربر: 418
  • تب تند زود عرق می کند
    • دردودل
  • دانشگاه: دانشجوی ترم 2 شبانه مازندران
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #5 : اوت 29, 2013, 22:09:16 »
آقا محمد هزینه حمل به داخل رو میدونم جزیی از خرید محسوب میشه و بهش اضافه میشه ولی هزینه بیمه و گمرک چی؟
هزینه حمل به خارج هم که جزیی از فروش هست و هزینه حمل در داخل هم نوعی هزینه دوره است.... درسته مگه نه؟


نه دیگه من فقط سوال طرح میکنم . جوابش بر عهده خودتونه . اگه تونستین از داداش حسین کمک بگیرین.
ما سواتمون عل عان ظیره سفرح  8)
در حالت عادی در روزانه  به تالار سر میزنم تب تند زود عرق می کندتجربه  رانباید تجربه کرد

آفلاین abab1

  • کاربر فعال
  • ***
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 128
  • امتیاز های کاربر: 86
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #6 : اوت 30, 2013, 20:45:49 »
با سلام خدمت دوستان
هر هزینه ای که کالای مورد نظر رو اماده بهره برداری کنه جزء بهاش حساب میکنن
در مورد گمرک هم باید به قرارداد توجه بشه
یعنی اگه پرداختش بعهده خریدار باشه جزء بها حساب خواهد شد
دوستان عزیز هزینه کارشناسی جزء بها هست میخوایین که گمرک جزء بها نباشه.

آفلاین golelale

  • بابا حرفه ای
  • ****
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 400
  • امتیاز های کاربر: 89
  • دانشگاه: غير انتفاعي
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #7 : سپتامبر 04, 2013, 11:00:48 »
سوال اینه ما روشمون رو از فایفو میرسونیم به میانگین در زمانی که قیمت ها روند صعودی داره حالا که قیمت ها روند صعودی داره سود فایفو بیشتر از میانگینه پس اگه تغییر پیدا کنه از فایفو به میانگین سود کمتر میشه حالا سوال من اینه این سوده که کمتر شده باعث میشه موجودی پایان دوره هم کمتر بشه درسته؟یعنی تاثیری که بر سود و موجودی پایان دوره داره مستقیمه؟ :-\

آفلاین fatemeh71

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 24
  • امتیاز های کاربر: 16
  • دانشگاه: خلیج
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #8 : سپتامبر 04, 2013, 14:25:21 »
توی روش فایفو بهای تمام شده کالای فروش رفته از موجودی های ابتدای دوره که قیمت کمتری داشتن استفاده میشه ( یعنی ما کالایی که اول خریدیم رو اول میفروشیم )  پس بهای تمام شده کالای فروش رفته کمتر و سود ( فروش - بهای تمام شده کالای فروش رفته )  بیشتر و موجودی کالای پایان دوره هم از خرید طی دوره نشات میگیره ( موجودی پایان دوره آخرین کالاهایی هست که ما خریدیم ) که قیمت بیشتری داشتن پس موجودی پایان به نسبت میانگین بیشتر میشه
الیته اینجا چون قیمت ها صعودی بودن اون کالایی که جدیدا خریدیم نسبت به موجودی ابتدا قیمت بیشتری داشته
حالا اگه روشمون از میانگین به لایفو تغییر کنه چون لایفو فرض میکنه کالاهایی که جدیدا خریداری شدن فروخته میشن پس قیمتشون هم بیشتره پس بهای تمام شده کالای فروش رفته مون به نسبت روش میانگین بیشتر میشه ( سود هم کمتر خواهد شد ) در مقابل موجودی پایان رو کالاهای ابتدای دوره فرض میکنه که قیمتشون کمتر بوده....... پس موجودی پایان روش لایفو به نسبت روش میانگین بهای بیشتری داره....
امیدوارم تونسته باشم به سوالتون پاسخ درستی بدم.......

آفلاین nasim-esf

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 46
  • امتیاز های کاربر: 32
  • دانشگاه: دانشگاه اصفهان
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #9 : سپتامبر 04, 2013, 23:16:28 »
هزینه حمل به داخل رو میدونم جزیی از خرید محسوب میشه و بهش اضافه میشه ولی هزینه بیمه و گمرک چی؟
البته توی فصل 4 یک سری قرارداد های برای خرید کالا داشتیم که مثلا فوب مبدا بود یا مقصد که بر اساس اون هزینه حمل و بیمه به فروشنده یا خریدار نسبت داده میشد ولی هزینه گمرک چی؟
هزینه حمل به خارج هم که جزیی از فروش هست و هزینه حمل در داخل هم نوعی هزینه دوره است.... درسته مگه نه؟

سلام فاطمه جان
حقوق و عوارض گمرکی طبق استاندارد جزء مخارج خرید حساب میشه ... قرار دادهای حمل و نقل صرفا زمان انتقال مالکیت رو تعیین میکنن و ربطی این موضوع ندارن.
هزینه ی حمل به خارج جزء مخارج فروش محسوب میشه و  هزینه ی دوره ی وقوع هست.....هزینه ی حمل به داخل هم که در سیستم دایمی به حساب موجودی مواد ثبت میشه و جزء بهای تمام شده است...
حالا یه سوالی واسم پیش اومد؛ هزینه ی حمل به داخل در سیستم ادواری هم جزء بهای تمام شده است یا هزینه ی دوره؟ :o

آفلاین fatemeh71

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 24
  • امتیاز های کاربر: 16
  • دانشگاه: خلیج
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #10 : سپتامبر 05, 2013, 11:19:46 »
هزینه حمل به داخل رو میدونم جزیی از خرید محسوب میشه و بهش اضافه میشه ولی هزینه بیمه و گمرک چی؟
البته توی فصل 4 یک سری قرارداد های برای خرید کالا داشتیم که مثلا فوب مبدا بود یا مقصد که بر اساس اون هزینه حمل و بیمه به فروشنده یا خریدار نسبت داده میشد ولی هزینه گمرک چی؟
هزینه حمل به خارج هم که جزیی از فروش هست و هزینه حمل در داخل هم نوعی هزینه دوره است.... درسته مگه نه؟

سلام فاطمه جان
حقوق و عوارض گمرکی طبق استاندارد جزء مخارج خرید حساب میشه ... قرار دادهای حمل و نقل صرفا زمان انتقال مالکیت رو تعیین میکنن و ربطی این موضوع ندارن.
هزینه ی حمل به خارج جزء مخارج فروش محسوب میشه و  هزینه ی دوره ی وقوع هست.....هزینه ی حمل به داخل هم که در سیستم دایمی به حساب موجودی مواد ثبت میشه و جزء بهای تمام شده است...
حالا یه سوالی واسم پیش اومد؛ هزینه ی حمل به داخل در سیستم ادواری هم جزء بهای تمام شده است یا هزینه ی دوره؟ :o

توی سیستم ادواری ما حساب موجودی کالا نداریم و بایستی در پایان هر سال انبارگردانی انجام بشه ..... در زمان خرید کالا ح خرید بدهکار و وجه نقد بستانکار.... هزینه حمل هم به خرید ناخالص اضافه میشه و خرید خالص بدست میاد و در نهایت با استفاده از حساب خرید خالص ( البته اگه تخفیفات نقدی  هم داشتیم باید از خرید کم کنیم ) و موجودی کالای ابتدا ( موجودی کالای پایان سال قبل که در ترازنامه ذکر شده ) و موجودی پایان ( که از طریق انبارگردانی حساب شده ) بهای تمام شده کالای فروش رفته رو محاسبه میکنیم ...... در کل با این چیزایی که گفتم میخوام نتیجه بگیرم هزینه حمل جزیی از بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه محصول به حساب میاد .....
نسیم جان ممنونم که به سوالم جواب دادی ..... فک کنم من مطالب حسابداری مالی و حسابداری صنعتی رو یکی کردم نمیدونم درسته یا نه ولی این جوری بهتر یاد میگیرم..... :)

آفلاین abab1

  • کاربر فعال
  • ***
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 128
  • امتیاز های کاربر: 86
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #11 : سپتامبر 06, 2013, 01:53:57 »
هزینه حمل به داخل رو میدونم جزیی از خرید محسوب میشه و بهش اضافه میشه ولی هزینه بیمه و گمرک چی؟
البته توی فصل 4 یک سری قرارداد های برای خرید کالا داشتیم که مثلا فوب مبدا بود یا مقصد که بر اساس اون هزینه حمل و بیمه به فروشنده یا خریدار نسبت داده میشد ولی هزینه گمرک چی؟
هزینه حمل به خارج هم که جزیی از فروش هست و هزینه حمل در داخل هم نوعی هزینه دوره است.... درسته مگه نه؟

سلام فاطمه جان
حقوق و عوارض گمرکی طبق استاندارد جزء مخارج خرید حساب میشه ... قرار دادهای حمل و نقل صرفا زمان انتقال مالکیت رو تعیین میکنن و ربطی این موضوع ندارن.
هزینه ی حمل به خارج جزء مخارج فروش محسوب میشه و  هزینه ی دوره ی وقوع هست.....هزینه ی حمل به داخل هم که در سیستم دایمی به حساب موجودی مواد ثبت میشه و جزء بهای تمام شده است...
حالا یه سوالی واسم پیش اومد؛ هزینه ی حمل به داخل در سیستم ادواری هم جزء بهای تمام شده است یا هزینه ی دوره؟ :o
تفاوت دائمی و ادواری در موجودی دوره ست یعنی سیستم دائمی در طی دوره مالی و هر لحظه مبلغ موجودی مشخص هست ولی ادواری در پایان دوره
 هزینه حمل ربطی به سیستم و روش نداره و جزء موجودی حساب میشود.
البته بچه ها توجه کنید که سه نوع هزینه حمل داریم
1-ه ح به داخل (موجودی)
2-ه ح در داخل(اداری) مثلا از خط تولید به انبار
3-ه ح به خارج یا فروش(فروش)

تالار گفتگوی حسابداری

پاسخ : سوال(موجودی مواد و کالا)
« پاسخ #11 : سپتامبر 06, 2013, 01:53:57 »

Tags: