نویسنده موضوع: صنعتی  (دفعات بازدید: 1740 بار)

آفلاین mohamad2500

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 3
  • امتیاز های کاربر: 0
  • دانشگاه: موسسه اموزشی عالی پارس
  • مقطع تحصیلی: کاردانی
صنعتی
« : مه 08, 2013, 09:57:03 »

بسم الله الرحمن الرحیم


نام:محمد

نامخانوادگی:ابراهیمی
شماره دانشجویی:90612006

استاد:آقای محمدی
موضوع:حسابداری صنعتی

منابعمآخذ:ابولقاسم عشقی ومحمدرضاجان پناه وشهلامجتبایی

دانشگاه:موسسه غیرانتفاعی پارس





شناخت حسابداری صنعتی(بهای تمام شده)

حسابداری بهای تمام شده ومفهوم آن

باگذشت زمان دامنه حسابداری چنان وسعت یافته که ارئه تمام مطالب آن تحت عنوان (حسابداری)امکان پذیرنیست.همین دلیل بتدریج حسابداری به شاخه های مختلفی تقسیم شده است بعضی ازاین شاخه هاعبارتنداز:حسابداری مالی وحسابداری دولتی وحسابرسی وحسابداری مدیریت و...
حسابداری بهای تمام شده یکی از شاخه های حسابداری مدیریت است که عهده داروظایف متعد دی مانند:ایجاد روشهای کنترل هزینه،ارزیابی موجودیهاو...به منظور دستیابی به اهداف خاصی از قبیل رسیدن به بهای تمام شده مناسب وراهنمای مدیراندر جهت تصمیم گیریهای آتی می باشد.                                       
تعریف حسابداری بهای تمام شده(صنعتی)
«حسابداری بهای تمام شده به شاخه ای از حسابدار اطلاق می شود که وظیفه اش جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه محاسبه بهای  تمام شده محصولات وخدمات همچنین ارئه روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات ،از طریق تجزیه وتحلیل گزارشهای وبرسی شیوهای تولید مباشد».
اهمیت حسابداری بهای تمام شده
حسابدری بهای تمام شده با ابزار حسابداری،مدیریت را برای برنامه ریزی،کنترل وارزیابی نتایج عملیات،مجهز نموده وبه عنوان بازوی مدیریت ،در برنامه ریزی وکنترل فعالیتها تلقی میشود.
این شاخه از حسابداری،مدیریت را در برآوردوجمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه مواد ،هزینه حقوق ودستمزوسایر هزینه های تولید یاری می نماید.
جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه هامی تواند مدیران را تصمیم گیری برای توسعه تاسیسات وماشین آلات به منظور افزایش تولید وفروش ازطریق مختلف مانند:خرید ،تعویض،ساخت ویا اجاره تاسیسات وماشین آلات جدید یاری نماید.
مدیران با استفاده از اطلاعات ارائه شده به وسیله حسابداری بهای تمام شده،مراکزی از کارخانه راکه کارآیی کمتری دارندویا وظایف خود رابه درستی انجام نداده اند،شناسایی می نمایند.
کاربرد حسابداری بهای تمام شده
   استفاده  از بهای تمام شده ونتایج حاصل ازآن،تنها به موسسات تولیدی محدود نمی شود؛بلکه غیر تولیدی
میباشد .از حسابداری بهای تمام شده برای بهای تمام شده خدمات ارئه شده وافزایش کارایی فعالیتهای خود استفاده کنند.                                                                                           
       حسابداری بهای تمام شده وجایگاه آن                                                       
       در موسسات تولیدی با توجه به حجم فعالیتها تخصصی شدن موضوع هزینه یابی  وتفکیک هزینه های محاسبه بهای تمام شده محصولات ساخته شده ور سیدن به اهداف مورد  انتظار ایجاد  دایره حسابداری  بهای تمام شده به موازات دایره حسابداری مالی ضرورت می یابد .
 
 مانند:ادارات دولتی،شرکتهای بیمه،بیمارستان،موسسات حمل ونقل،نیز می توان از حسابداری بهای تمام شده برای محاسبه بهای تمام شده برای محاسبه بهای تمام شده خدمات ارئه شده وافزایش کارآیی فعالیتهای خود،استفاده کنند.همچنین موسسات آموزشی با استفاده از روشهاوشیوهای موجود در حسابداری بهای تمام شده ،قادر خواهند بودهزینه آموزش یک دانش آموز یا دانشجو را برای گذراندن یک واحد درسی در ساعت یا ترم تحصیلی محاسبه نمائید.
اطلاعات اولیه حسابداری بهای تمام شده
اطلاعات اولیه حسابداری شامل اسناد ومدارک وگزارشهای است که برای رسیدن به اهداف حسا بداری بهای تمام شده مورد  نیاز می باشد .از قبیل  فا کتور خرید مواد ، برگ رسید مواد وارده به انبار ،حواله صدور مواد از انبار به قسمتهای مختلف تولیدو... لازم به یا دآوری است  که قسمتی از این اطلاعات توسط دوایر دیگر جمع آوری می شود و به  حسابداری بهای تمام شده ارسال می گردد. بنا برین  اطلاعات ارسالی باید صحیح،دقیق ،کافی،مربوط،قابل اعتماد وبه موقع باشد.
اصطلا حات متداول حسا بداری بهای تمام شده
علوم وفنون مختلف ،هریک دارای اصطلاحات خاصی هستند که به کار گیری  صحیح انها فراگیری را ساده تر خواهد نمود .حسابداری بهای تمام شده دارای اصطلاحات گونا گونی هستند  که هر یک بیانگر مفهوم خاصی می باشد .در این قسمت اصطلا حات را به طور خلاصه تعریف می کنیم.
هزینه یابی:محاسبه بهای تمام شده کالای سا خته شده و موجودی کالای  در جر یان ساخت را هزینه گویند.
کالای ساخته شده :به محصولاتی گفته می شود که جریان تولید را کا ملاً طی کرده ، برای فروش اماده می باشند.
کالای در جریان ساخت:به محصولات یا موجودیهای اطلاق می شود  که ساخت انها هنوز به اتمام نرسیدهه باشد.
عوامل بهای تمام شده:هزینه های است که برای ساخت محصول به مصرف می رسند و شامل مواد اولیه،دستمزو هزینه های غیر مستقیم  تولید (سربار ساخت)می باشند.
تولید:عبارت از تغیر شکل و ماهیت مواد ،طی مراحل مختلف به کالا ست به طوری که پس از تغیر شکل مواد خام به کالای ساخته شده  تبدیل شود.


عوامل بهای تمام شده
عوامل بهای تمام شده عبارت از هزینه هایی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساخت محصول به مصرف می رسند.این عوامل شامل سه جز اصلی می باشند له عبارتند از:مواد اولیه،دستمز وسربار تولید.
مواد اولیه:برای ساخت محصول باید از موادی که در طبیعت وجود دارد و یا کالاهایی که در کارخانه های دیگر ساخته شده اند استفاده نمود.به این دسته مواد ،مواد اولیه گویند.
به عنوان مثال،مواد اولیه برای برای کارخانه ریسندگی پنبه می باشد له از طبیغت به دست می اید و به نخ تبدیل می شود.در حالی که مواد اولیه برای کارخانه ی بافندگی،نخ می باشد که کالای ساخته شده ی کارخانه ی ریسندگی بوده است.
دستمزد:عبارت از حق الزحمه ای است که برای تبدیل مواد به کالا به کارگران پرداخت می شود.
هزینه های غیر مستقیم تولید (سربار تولید)
هزینه های است که در کارخانه به مصرف می رسد و با استثنای مواد اولیه ، دستمز مستقیم،هزینه های غیر مستقیم تولید را اصطلاحاً سربا ر ساخت ،سربار تولید ،هزینه عمومی کارخانه وسربار کارخانه می گویند.
حساب کالای در جریان ساخت
در موسسات تولیدی از حسابی به نام حساب کالای در جریان ساخت استفاده می شودکه هزینه های تشکیل دهنده بهای تمام شده به بدهکار این حساب انتقال می یابد.یعنی حساب کالای در جریان ساخت به ازای هر یک از عوامل بهای تمام شده،که در ساخت محصول به کار میروند،بدهکار می گردد.در مقابل ، پس از ساخت محصول در واحد تولیدی و انتقال ان به انبار ،بهای تمام شده ی ان محاسبه و از حساب کالای در جریان ساخت خارج می شود .به عبارت دیگر ،حساب کالای در جریان ساخت معادل بهای تمام شده ی کالای ساخته شده طی دوره بستانکار می گردد.مانده حساب کالای در جریان ساخت ,بهای تمام شده ی موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره را نشان می دهد.
ضرورت طبقه بندی هزینه ها
در مو سسات تولیدی ،هزینه ها به طرق مختلف طبقه بندی می شوند . طبقه بندی هزینه ها به مدیران امکان می دهد تا بر اساس اهداف از پیش تعیین شده ،هر هزینه را در طبقه ی خود در مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهند.به بیان دیگر،طبقه بندی هزینه ها با توجه به اطلاعات جمع اوری شده ی مربوط به هر طبقه از هزینه ،مدیران را قادر می سازد تا سریعا به ماهیت هزینه پی برده ،از اطلاعات موجود بهره برداری لازم ا بنماید.
چنانچه هزینه ها طبقه بندی نشوند ،به علت فراوانی اقلام هزینه ،بررسی علل ایجاد و تصمیم گیری در مورد لزوم مصرف،همچنین نحوه ی صرفه جویی در مصرف انها با اشکال مواجه خواهد بود.
طبقه بندی طبیعی هزینه ها
طبقه بندی طبیعی یکی از رایج ترین گروه بندی هزینه ها می باشد.با استفاده از این روش هزینه ها به دو گروه تقسیم می شوندکه عبارتند از :هزینه های ساخت وهزینه های تجاری.
هزینه های ساخت:شامل هزینه های است که در کارخانه به مصرف می رسد.
هزینه های تجاری:شامل هزینه های است که در بخشهای دیگری بجز کارخانه مصرف می شود.
هزینه های غیر مستقیم تولید(سربار ساخت)
موسسات تولیدی برای ساخت محصول متحمل هزینه های می شوندکه با تولید ارتباط مستقیم ندارند.این گونه هزینه هاراهزینه های غیر مستقیم(سربار ساخت )می گویند.سر بارساخت هزینه ای است که در کارخانه به مصرف رسیده مستقیماً با تولید محصول ارتباط ندارنددر عین این حال مصرف این قبیل هزینه هابرای ساخت محصول الزامی است .به عبارت دیگر سبار ساخت هزینه های است که به اسانی به یک محصول یک مرحله یا یک سفارش مخصوص ارتباط دادو نیز هزینه های مستقیم که اهمیتی که تسهیم انها به محصول معین مرحله ای از تولید ویا سفارش خاص مقرون به صرفه نبا
شند.

طبقه بندی هزینه های در ارتباط با تغیر حجم تولید
•   مدیران هر موسسه تولیدی در ابتدای دوره مالی یا هر زمان که لازم باشد بنا بر شرایط بازار نحوه ی تهیه مواد اولیه وضعیت  نقد ینگی وبا در نظر گرفتن ظرفیت  تولیدی کا رخانه برای ساخت محصول  اقدام  به بر نامه ریزی می نماید .از انجا که اوضاع و احوال یاد شده ثابت نیست میزان تولید ودر نتیجه حجم فعالیت در ادوار مالی مختلف نیز مینماید .به شرایط بازار و سایر عوامل  تغیر می کند.افزایش یا کاهش تولید موجب افزایش یا کاهش مبلغ برخی از هزینه ها خواهد شد ولی مبلغ بسیاری از هزینه هارا تغیر نخواهد داد.در طبقه بندی هزینه ها به روش فوق هدف اصلی این است که تاثیر افزایش یا کاهش تولید بر مبلغ هرینه برسی می گرددو نتیجه تغیر مبلغ این نوع هزینه ها در محاسبه بهای تمام شد ه محصولات نشان دادشود.یکی از مزایای طبقه بندی هزینه ها بر اساس تغیر تولید این است که مدیران بر اساس تاثیر افزایش یا کاهش تولید بر بهای تمام شده امکا ن اخذ تصمیمات لازم به موقع و مناسب را برای انتخاب بهترین سطح تولید خواهندیافت .در این روش هزینه هابه سه دسته ثابت ،متغیر ،نیمه متغیر تقسیم می شوند زیرا بعضی ازهزینه ها با زمان بستگی  مستقیم  دارد ولی مبلغ برخی دیگر با تغیبر  حجم تولید  تغیر میکند  وبه زمان بستگی ندارد.
تهیه و تنظیم گزارش در موسسات تولیدی
در واحد های تولیدی مانند واحدهای تجاری غیر تولیدی معمولاًدر پایان دوره مالی ویا در پایان هر ماه گزارشهای متعددی تهیه کرد گزارشهاباید بر اساس اصول پذیر فته شده حسابداری تنظیم شودتا استفاده از انها برای افراد مختلف امکان پذیر باشد
گزارشهای درون سازمانی
گزارشهای درون سازمانی معمولاًدر پایان هر ماه تهیه می شوند ولی ممکن است قبل از پایان ماه با توجه به نیاز مدیران حسابداری بهای تمام شده بعضی از انها را تنظیم نماید برخی از گزارسهای درون سازمانی عبارت اند از گزارش مصرف مواد گزارش بهای تمام شده کالای ساخته شده گزارش ساعت کار گزارش اوقات تلف شده گزارش انبار گردانی گزارش ضایعات مواد ومحصولات در جریان ساخت گرازش خرید مواد اولیه وگزارش فروش محصولات ساخته شده و...
گزارش مصرف مواد:معمولاًقسمت عمده بهای تمام شده هر محصول رامواد مصرفی ان تشکبل می دهد به عبارت دیگر مواد مصرفی موثر ترین عامل از عوامل سه گانه بهای تمام شده (مواد دستمز دوسربار)محسوب می شود .گزارش مصرف مواد نشان دهنده ی مقدار ومبلغ مواذد اولیه ای است که در طول دوره ای مالی در مدتی معین برای ساخت محصول به مصرف رسیده است .گزارش مصرف مواد در پایان دورهای مالی یا در اخر هر ماه تهیه ای می شوند ومی توان به دو صورت مقداری و ریالی تهیه نمود .تهیهای گزارش مقدار مواد مصرف شده به وسیله ی دوایر تولیدی مصرف کننده مواد اولیه ی با مراجع به اسناد و مدارک صدور مواد به تولید امکان پذ یر است ولی در دایره ای حسابداری بهای تمام شده گزارشهای ماهانه مصرف مواد با استفاده ازحواله های انبار که نشان دهنده ی مواد صاده به تولید می باشد تهیه می گردد.دایره حسابداری مالی معمولاً گزارشهای سالانه را تهیه ی می نماید در این دایره ی گزارش مصرف مواد با استفاده از اسناد ومدارک مربوطه به خرید صدور برگشتی ها هزینه های مربوط به خرید و با در نظر گر فتن موجودی مواد اول دوره و پایان دوره تهیه می شود .مقدار مواد مصرف شده طی دوره نیاز به ارزیابی ندارد به عبارت دیگر رو شهای ارزیابی موجودی مواد فقط به علت ثابت نبودن نرخ مواد وارده به انبار مورد استفاده قرار می گیرد .             تهیه ی گزارش  ماهانه ی مصرف مواد  مقایسهای بین مصرف ماه جاری و ماهای قبل همچنین برسی علل افزایش یا کاهش مصرف مواد را میسر ساخته تصمیم گیری نسبت به تهیه ی به مو قع موا د اسان تر می نماید .                                             

   کزارش بهای تمام شده کالای ساخته شده یاگزارش هزینه تولید:گزارشی درون سازمنی است که به منظور مقایسه بین بهای تمام شده بین بهای تمام شده محصول در ماه جاری با ماهای گذشته همچنین برسی علل افزایش یا کاهش بهای تمام شده تولید ماهای مختلف میسر را می سازرد وتصمیم گیری نسبت به تغیر حجم تولید با توجه به وضعیت فروش محصول اسانتر می نماید دایرهای حسابداری بهای تمام شده اطلاعات مر بوط به بهای تمام شده محصول (مواد اولیه ودستمز وسربار ساخت)را از دوایری مانند دایرهای حسابداری مواد و محصولات در جریان ساخت پایان دوره را در قالب گزارش هزینهای تولید محاسبه ومدیران ارئه می نماید
دایراه حسابداری بهای تمام شده اطلاعات بهای تمام شدهم محصول از دوایر یوبا تلخیص آنها بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره و محصولات در جریان ساخت پایان دوره  را قالب گزارش  هزینه تولید محاسبه و به مدیران و محاسبه موجودی کالای در جریان  ساخت پایان دوره تهیه می گردد.برای محاسبه بهای تمام شده محصولات سیستمهای مختتلف هزینه یابی وجود دارد  و گزارش هزینههای تولید با توجه به سیستم هزینه یابی موسسسه تهیه می گردد . به عبارت دیگر گزارش هزینه تولید دارای فرمتهای مختلفی است که نحوی تهیه ان با سیستم هزینه یابی موسسه ارتباط مستقیم دارد.ساده ترین فرم گزارش هزینه تولید شامل قسمتهای زیر است :
بهای اولیه(جمع هزینه های مستقیم تولید):شامل دو عامل مستقیم مصرفی و دستمزد مستقیم تولیدی است.اطلات مربوط به مواد مصرفی،از کارتهای حساب مواد که در دایره ی حسابداری انبار تکمیل شده و اطلاعات مربوط به دستمزد مستقیم تولیدی ،از خلاصه گزارش های نهیه شده به وسیله دایره حسابداری حقوق و دستمزد به دست می اید .حاصل جمع دو عامل فوق بهای اولیه تولید راتشکیل می دهد.
جمع هزینه های ساخت طی دوره:شامل دو عامل بهای اولیه و سربار ساخت(هزینه های غیر مستقیم کارخانه )می باشد.سربار ساخت با مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به هزینه های واقعی انجام شده و یا با استفاده از نرخ های ارپیش تعیین شده ی سربار (نرخ جذب سربار )تعیین می گردد. جمع هزینه های ساخت طی دوره از رابطه ی زیر بدست می اید.

جمع هزینه های ساخت طی دوره=بهای اولیه+سربار ساخت                             
بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره :آخرین و مهمترین بخش گزارش هزینه تولید را تشکیل می دهد .برای محاسبه ای ان باید ابتدا با برسی آمار واطلاعات مربوط به موجودی  کالای در جریان  ساخت  پایان دوره که قسمت تولید از طریق موجودی برداری عینی گرداوری نموده است و با بار کار گیری  یکی یکی از روشهای متداول ارزیابی بهای تمام شده موجودی کالا ی در جریان ساخت پایان دوره  به وسیله دایره حسابداری بهای تمام شده تعین گردد. سپس نتیجه ارزیابی بهای تمام شده کالای در جریا ن ساخته طی دوره کسر می شود .به این ترتیب بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره که نتیجه نهای گزارش هزینه تولید است محاسبه می گردد.بهای تمام شده موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره به وسیله دایره حسابداری بهای تمام شده تعیین گردد.
 
گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته :این گزارش در پایان هر دوره مالی به وسیله دایره حسابداری به منظو ر محاسبه بهای تمام شده  کالای فروش رفته  همان دوره تهیه می گردد.         
   استفاده کنند گان از گزارش فوق می توانند به خلاصه اطلاعات  مربط به هزینه های تولید طی دوره  همچنین بهای تمام شده موجودیهای جنسی پایان دوره که از اقلام عمده دارییهای واحد تولیدی است دسترسی پیدا کنند.در بعضی از واحد تولیدی اقلام مربوط به ساخت در گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته با توجه به نحوه جمع آوری وثبت این هزینه ها صورت می گیرد
به  عبارت دیگر این قبیل واحدها هر سه عامل بهای تمام شده را بر اساس ارقام واقعی به حساب کالای در جریان ساخت منظور می نمائید .در این صورت اطلاعات مربوط به هزینه های واقعی سربا ر که طی یک دوره انجام شده با مراجعه به اسناد و مدارک حسابداری استخراج می گرددولی به علت نامشخص بودن مبلغ واقعی بسیاری از هزینه های سربار اکثر واحدهای تولیدی در ابتدای هر دوره مالی هزینه های سربار را براور دنموده وبا استفاده از روشهای متداول نرخ جذب سربار را پیشبینی می نمائید.                                                                                                           
 محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته با تعین ومحاسبه قسمتهای زیر امکان پذیر است:           
 1.تعین بهای تمام شده محصولات اماده برای فروش که از حاصل جمع بهای تمام شده موجودی کالای ساخته شده اول دوره بهای تمام شده محصولات ساخته شده طی دوره بدست می اید.                   
  2.محاسبه ای بهای تمام شده موجودی کالای ساخته شده پایان دوره که این محاسبه از طریق انبار گردانی و تعین بهای تمام شده موجودی انبار با استفاده از یکی از روشهای متداول ارزیابی صورت می گیرد.                                                                                                               
    3.برای تعین بهای تمام شده محصولات فروش رفته طی دوره باید نتیجه ارزیابی موجودی کالای ساخته شده پایان دوره از بهای تمام شده محصولات اماده برای فروش کسر گردد.                           
گزارش عملکرد و سود زیان :گزارش عملکرد و سود زیا ن یکی دیگر از گزارشهای برون سازمانی است که معمولا در پایان دوره مالی تهیه می گردد.                                             
     اگر مبلغ فروش خلص بیش از بهای تمام شده کالای فروش رفته باشد سود ناخالص واگر بهای تمام شده کالای فروش رفته بیش از فروش خالص باشد زیان نا خالص وجود خواهد داشت. گزارسش عملکرد سود زیان می توان در پایان هر ماه به طور موقت تهیه نمود که که در این صورت امکان مقایسه سود یا زیان ماه های مختلف بوجود می اید .                                                     
     باید توجه داشت کهمعمولا اصلاح حساب ها در پایان دوره مالی انجام می شود .                     
     اگر قرار باشد گزارش سود زیان در پایان هر ماه تنظیم شود تهیه ان به دو طریق ممکن است:         
1. از اصلاحات ماهانه صرف نظر شود که در این صورت سود یا زیان غیر واقعی خواهد بود.       
 2.اصلاحات ماهانه از طر یق کاربرگ محاسبه گرددولی به حساب منظور نشود که در این حالت سود یا زیان به واقعیت نزدیک تر است.                                                                               
   پس از محاسبه سود زیان نا خالص سومین عملکرد سود زیان محاسبه سود زیان خالص است که با کسر هزینه عملیاتی دوره از سود ناخالص ویا اضافه نمودن هزینه های عملیات به زیان نا خالص بد ست می اید .کنترل مواد : مواد اولیه بخش مهمی از داریهای موسسات تولیدی را تشکیل می دهد.لذا مقدار موجودی مواد و نحوه تهیه و انبار داری و ارزیابی ان از  اهمیت خاصی برخوردار است و تاثیر بسزایی در تعین وضع مالی و نتایج عملیات واحدهای تولیدی خواهد داشت .یکی از مهم ترین مسولیت مدیران واحدها تولیدی برنامه ریزی واعمال صحیح نسبت به تهیه و نگهداری موجودی مواد می باشد نیاز به ایجاد یک سیستم دقیق حسابداری برای جمع اوری اطلاعات ومدارک مربوط به مواد اولیه وارائه ان به مدیریت خواهد داشت .در موسسات تولیدی غالباًارزش مواد اولیه در انبار به مراتب بیش از داریهای نظیر وجه نقد حسابهای در یافتنی است.به همین دلیل کنترل کمی و کیفی مواد اولیه محاسبه بهای تمام شده مواد مصرف شده در تولید وارزیابی موجودی مواد در پایان دوره دارای اهمیت خاصی میباشد.                                                                                                 
     ماهیت مواد           
 در موسسات تولیدی ماهیت مواد بخشی عمدهای از داریها را تشکیل می دهد که به منظور ساخت محصولات تهیه ونگهداری می شود .موجودی مواد چون به طور دایم مصرف وجایگزین می گرددلذا یک دارایی فعال وبا گردش سریع به حساب میاید وبه عنوان یکی از اقلام دارایی جاری طبقه بندی می شود.موجودی ماد مانند وجوه نقد از اهمیت خاصی بر خوردار است و باید برای تهیه وحفظ ان کنترلهای ویژای برقرار نمود .
طبقه بندی مواد
موسسات تجاری معمولا کالا را به منظور فروش خریداری می کنند و در نتیجه ،موجودی این گونه موسسات از کالاهایی که برای فروش تهیه کرده ائد تشکیل می شود. در حالی که در موسسات تولیدی،عمدتا مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و ملزومات را برای ساخت محصول خریداری نموده ،پس از تغییر شکل به صورت محصول تولید شده به فروش می رسانند . مانند یک کارخانه ی تولید نان که ارد و نمک و دیگر مواد افزودنی و... را به عنوان مواد اولیه خریداری می کند وپس تهیه خمیر و پخت نان ان را به فروش می رساند.                                                                             
اهم موجودی موسسات تولیدی را مواد اولیه تشکیل می دهند که به دو دسته مواد مستقیم و مواد غیر مستقیم طبقه بندی می گردند .                                                                               
      مواد مستقیم:مواد مستقیم اقلام مشهودی هستند که از منابع طبیعی به دست می ایند ویا محصولات تولیدی سایر کارخانه ها می باشند وبرای مصرف مستقیم در تولید خریداری می گردند.به عبارت دیگر مواد مستقیم موادی است که قسمتهای اصلی یک محصول را تشکیل می دهد ویا این که می توان ان را به اسانی به ان محصول ارتباط داد.                                                               
   مواد غیر مستقیم :مواد ی که مستقیماًدر ساخت کالا دخالت ندارند ویا اگر به طور مستقیم در ساخت محصول بکار رفته باشند به علت بهای نا چیزی انها نسبت به مواد مستقیم هزینه تفیکیک و تسهیم انها مقرون به صرفه نباشد .   
 تهیه و کنترل مواد :چون قسمت عمده بهای تمام شده هر واحد محصول ساخته شده را اغلب مواد اولیه تشکبل می دهد بنابرین در موسسات تولید بزرگ برای خرید نگهداری و حسابداری مواد دوایر ایجاد گردید است تا بتوانند به نحو مطلوب از امکانات موجود استفاده کنند و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را به قدر کفایت وبه قیمت مناسب تهیه نمایند .ضمناًدر هزینه های ناشی از نایابی  و افت و ضایعات و کمبود مواد وصرفه جویی به عمل اورند .مدیریت واحد برای مواد در موسسلت کوچک تولیدی عموماًصاحب موسسه یا فردی از طرف او وظیفه خرید مواد را انجام می دهد ولی در موسسات بزرگ تولیدی ایجاد یک سازمان مجهز برای خرید مواد ضروری است به هر حال لازم است مسئولیت خرید مواد منحصرا به عهده مدیر یتی واحد قرار داشته باشد . مدیریت خرید یک مسسه تولیدی مسئو لیت مهمی  به عهده دارد 

تالار گفتگوی حسابداری

صنعتی
« : مه 08, 2013, 09:57:03 »

Tags: