هزینه یابی بر مبنای هدف
مقدمه:
• بسیاری از شرکت ها در نتیجه کاهش سود و در مواجه به رقابت فزاینده جهانی به این نتیجه رسیده اند که با طرح بهایابی بر مبنای هدف (قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار) به عنوان یک ابزار راهبردی و کلیدی دیگر قیمت گذاری محصولات بر مبنای بهای تمام شده مناسب نخواهد بود.
• شرکت ها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولات تخصصی پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود مورد نظر آنها واجد کیفیت و کارکرد مورد نظر مشتریان نیز باشد بهایابی برمبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد. این روش بهایابی در واقع روشی برای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت است.
طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست در بهایابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حال شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد.
موضوع تحقیق
هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتها:
این تحقیق سعی می نماید تا ارتباط بین هزینه یابی بر مبنای هدف و عوامل مؤثر بر هزینه یابی هدف در رابطه با بهبود محصول و کسب سود مورد انتظار را بررسی نماید .
مسئله علمی :
آیا هزینه یابی بر مبنای هدف تأثیری بر بهبود محصول و افزایش سود دارد ؟
اهمیت موضوع:
شرکتها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولاتی تخصص پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود موردنظر آنها واجد کیفیت و کاربرد موردنظر مشتریان نیز باشد . بهایابی مبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد . این روش بهایابی در واقع روش برای مدیریت راهبردی سود های آتی شرکت است .
طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست . در بهایابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حال شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد .
هدف و علت انتخاب موضوع:
به نظر رسید که هزینه یابی محصول به این روش به جای روش سنتی ارتباط مستقیم با افزایش سودآوری و بهبود کیفیت محصول دارد .
بطور کلی عواملی که باعث انتخاب موضوع شد عبارتند از :
انگیزه و علاقه شخصی و ارتباط موضوع با مباحث رشته تحصیلی دانشگاهی
پاسخ به این سؤال که " آیا هزینه یابی بر مبنای هدف بر سودآوری شرکت و بهبود کیفیت محصول و رضایت مشتری مؤثر است ؟ "
به منظور آشنایی واقعی و ملموس تر با موضوع
استفاده کنندگان از تحقیق:
بررسی مسئله فوق می تواند از دیدگاه های مختلفی مورد توجه واقع شود از جمله :
ازدیدگاه سرمایه گذاران و سهامداران شرکت مورد نظر : هدف سرمایه گذاران بالقوه کسب سود بیشتر است که شرکت برای بهایابی محصولات خود استفاده می کند . سودآوری محصولات مهم است و این از دیدگاه سرمایه گذاران می تواند مهم باشد .
مدیران مالی و حسابداران شرکت
محققین و دانشجویان رشته حسابدار
فرضیات تحقیق:
فروضی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد عبارتست از :
فرضیه کلی : بهبود محصول و کسب سود مورد انتظار از اهداف هزینه یابی بر مبنای هدف است .
مشتری مداری با هزینه یابی هدف رابطه مستقیم دارد .
فاصله بین هزینه مجاز و هزینه کنونی با هزینه هدف رابطه عکس وجود دارد .
چگونگی طراحی محصول در کاهش هزینه های مرتبط با محصول در هزینه یابی هدف تأثیر مستقیم دارد .
مهندسی ارزش و کایزن با هزینه هدف دست یافتنی رابطه مستقیم دارد .
چرخه محصول با هدف گذاری هزینه ارتباط مستقیم دارد .
قلمرو تخقیق:
قلمرو مکانی : مکان انجام این تحقیق در سه دانشگاه در مشهد می باشد که از هر دانشگاهی چهار استاد مالی ما را در این زمینه یاری کردند .
قلمرو موضوعی : موضوع این تحقیق بررسی ارتباط بین هزینه یابی هدف و سودآوری شرکت با استفاده از اطلاعات موجود در مقاله ها و نشریات تخصصی و اطلاعات اساتید می باشد .
روش تحقیق:
این تحقیق به دلیل ماهیت مو ضوع از نوع تحقیقات همبستگی می باشد ( بررسی وجود رابطه و جهت آن ) . لذا هر یک از فرضیه های تحقیق با استفاده از اطلاعات موجود و تجاری اساتید مالی مورد بررسی قرار می گیرد .
جمع آوری اطلاعات:
اطلاعات لازم جهت این تحقیق با استفاده از تهیه پرسشنامه از اساتید مالی سه دانشگاه که در کل شامل 12 استاد بودند تهیه گردید .
طبقه بندی اطلاعات:
برای طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده جهت نتیجه گیری نسبت به تحقیق از روش کسری ( نسبی ) استفاده گردید .
سبد واژه ها:
سود مورد انتظار : سودی که محصول باید کسب کند . این سود به صورت نرخ بازدهی فروش(ROS)بیان می شود . نرخ بازدهی فروش به حساب برنامه های سود بلند مدت برده می شود و بازدهی دارایی (ROA) باید در صنایع شرکت بدست آید .
هزینه مجاز:تخمین اولیه هزینه هدف که با تفریق سود مورد نیاز از قیمت رقابتی بازار بدست می آید.هزینه مجاز حداکثر هزینه ای است که می توان در فرآیند طراحی محصول برای محصول در نظرگرفت.
هزینه یابی بر مبنای هدف : میزان مجاز هزینه که برای یک محصول می تواند صرف شود و سود مورد نظر محصول را حاصل نماید.این یک سیستم بر مبنای بازار است که هدفهای هزینه با توجه به نیاز مشتریان و قیمتهای رقابتی تعیین می شود.
طراحی محصول : فرآیند مهندسی همزمان طوری که ارتباط بین مواد،تکنولوژی تولید،فرآیند مونتاژ،functionality،و اقتصاد را بهینه می سازد.این فرآیند به دنبال آسان سازی تولید و مونتاژ قطعات یا حذف آنهاست.
مهندسی ارزش (Value engineering): روش سیستماتیک برآورد یک کارکرد محصول برای تعیین چگونگی تولید آن با هزینه کمتر بدون قربانی کردن ویژگیها،عملکرد ،قابلیت اطمینان ،قابلیت استفاده و قابلیت بازیافت محصول.عموماً در مرحله طراحی محصول برای بهبود ارزش از دید مشتری و کاهش هزینه قبل از تولید به کار می رود.
کایزن : روشی برای مدیریت بهبود مستمر هزینه ها با تیم های فرابخشی حل مسئله با تمرکز بر مشتری است
محدودیت های تحقیق:
باتوجه به موضوع تحقیق که هزینه یابی بر مبنای هدف می باشد این روش هنوز در هیچ یک از شرکتهای ایرانی اجرا نمی شود لذا هیچ نمونه عینی برای مشاهده و اندازه گیری و بررسی آماری وجود ندارد .
برای جمع آوری اطلاعات ازگروهی اساتید کمک گرفته شده که با مبانی نظری این روش آگاهی داشتند و لذا فردی که ( مانند مدیر مالی یک شرکت ) که خود عیناً مجری این روش باشد در دسترس نبود ..
مبانی نظری تحقیق:
هزینه یابی هدف:
• هزینه یابی هدف یک رویکرد ساختار یافته و منظم برای تعیین هزینه های تولید می باشد. که در آن یک محصول باید با سطح مشخصی از کیفیت و کارکرد و با قیمت فروش پیش بینی شده به منظور ایجاد یک سطح مشخصی از سودآوری تولید شود.
به عبارت دیگر هزینه یابی هدف فرآیندی است برای حصول اطمینان از اینکه آیا یک محصول با ویژگی مشخص از لحاظ کیفیت و کارکرد و قیمت می تواند سطح رضایت بخشی از سودآوری ایجاد کند یا خیر .هزینه یابی هدف یک ابزار راهبردی قوی است که سازمان را همزمان قادر به یافتن سه بعد،کیفیت، هزینه و زمان می کند. و هزینه ها را قبل از وقوع کنترل می کند. همچنین هزینه یابی هدف فرهنگی را مقدور می دارد که به مشتری ارزش می دهد. و همه فعالیتهای هزینه یابی هدف را نیازهای مشتریان هدایت میکند
• هزینه یابی هدف یک رویکردی است . برای رسیدن به بهای محصول / خدمات در شرایطی که قیمت فروش بر اساس رقابت تعیین می گردد. و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده است .
• فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود. لذا باید هزینه ها و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و حداقل سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نباید. آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معامله دشوارتر می سازد. این است که کاهش و کنترل هزینه ها باید با حفظ و حتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد. به همین لحاظ می گویند.
هزینه یابی هدف بخشی از فرآیند مدیریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است.
• در حال حاضر هزینه یابی هدف را می توان به عنوان فرآیند سیستماتیک مدیریت هزینه و برنامه ریزی سود توصیف کرد. که کاهش هزینه ها را با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت مانند بازاریابی، مهندسی، تولید و حسابداری انجام می دهد. که فرآیند کاهش هزینه در مراحل قبل از تولید انجام می شود.
ضرورت هزینه یابی بر مبنای هدف:
امروزه، کسبوکار با رقابت در سطح جهان روبهرو است، جهانی که تغییرات پرشتاب را تجربه میکند و دارای قواعدی خاص خود است. دستیابی به کیفیت از طریق پیشرو بودن درفناوری، راهبردی سنتی است که دیگر در دنیای کنونی، فرصتی خاص تلقی نمیشود. مثلاً، اکثر شرکتهایی که در صنایع الکترونیک امریکا فعالیت میکنند، بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را تجربه نمیکنند.
اکنون، تفاوت کیفیت بین رقبا کاهش یافته و تمایز آنها تنها براساس کیفیت، کاری دشوار است. دمینگ معتقد بود: «افزایش کیفیت، باید منجر به کاهش هزینهها شود» و شرکت تویوتا، این موضوع را بخوبی دریافته است: «کم هزینهترین تولیدکنندگان با کیفیتترین محصولات، به بهترین شکل ممکن از پس رکود کنونی برخواهندآمد. آنها برخورداری از رشد و سودآوری خود را مجدداً آغاز میکنند. بعضیها هرگز متوقف نمیشوند... هزینهها، عواملی بسیار قطعی و مسلمی هستند، اما تفاوت بزرگ باقیمانده بین آنها، ساختار هزینههاست... مدیریت هزینه از دهه 90 وارد صنعت خودروسازی شده، در حالی که QC در دهه 70 و 80 به این صنعتها پا گذاشته است».
اصول عمده در هزینه یابی بر مبنای هدف:
هزینه یابی قیمت بازار
مشتری مداری
تمرکز بر فرآیند طراحی
همکاری سیستمی
هزینه یابی چرخه عمر محصول
مشارکت زنجیره ارزش
هزینه یابی قیمت بازار:
شدت رقابت بیان کننده میزان توجهی است که واحد اقتصادی در فرآیند هزینه یابی بر مبنای هدف باید به آن بپردازد. با انتقال فشار رقابتی، به طراحان محصول و تهیه کنندگان قطعات. احتمال واقع شدن محصول جدید در اقدام به تولید آن در منطقه بقا افزایش می یابد. در سیستم هزینه یابی هدف برای بدست آوردن هدفهای هزینه، قیمت بازار به کار گرفته می شود. و هزینه های هدف با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد.
حاشیه فروش مطلوب – قیمت بازار = هزینه هدف
مشتری مداری:
توجه به نیاز مشتری و در نظر گرفتن وضعیت شرکت از نظر رقابتی امری ضروری است در هزینه یابی هدف یکی از رویکردها این است که طراحان به تشریح نیازها و خواسته های مشتری در خصوص کیفیت قیمت و زمان به طور همزمان در تصمیمات محصول و فرآیند می پردازد که این نیازها تصویر ارزش برای مشتری است. تمرکز بر مشتری از طریق توسعه فعالیتهای مهندسی صورت می پذیرد .
کیفیت محصول و بهبود کارکرد تنها در صورتی امکان پذیر است که:
محصولات، انتظارات مشتری را برآورد سازد.
مشتریان حاضر باشند بابت آن محصول، پولی بپردازند .
سهم بازار یا حجم فروش افزایش یابد.
تمرکز برفرآیند طراحی:
اصل فرعی بر این دیدگاه تاثیر می گذارند که عبارتند از:
در سیستمهای هزینه یابی هدف هزینه ها قبل از وقوع مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند.
سیستم هزینه یابی هدف مهندسان تولید را به اثر هزینه محصول، فناوری و طرح فرآیند تولید و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد متوجه می سازد.
سیستمهای هزینه یابی هدف موجب می شود وظایف مشترک کلیه بخشهای شرکت در زمان طراحی مورد تحلیل و آزمون قرار گیرد. در نتیجه تغییرات مهندسی یا مراحل تولید قبل از رسیدن محصول به مرحله تولید. انجام می شود.
در سیستم هزینه یابی هدف مهندسی همزمان محصولات و مراحل تولید (به جای مهندسی ترتیبی) باعث کاهش دوره زمانی تولید می شود. زیرا امکانی را فراهم می آورد تا برای هر مشکلی بتوان قبل از شروع تولید راه حلی ارائه کرد .
هکاری سیستمی:
عامل تعیین کننده دیگر در موفقیت هزینه یابی هدف همکاری سیستمی می باشد. تیمهای چند وظیفه ای تولید و فرآیند، مسئولیت کامل محصول را از مراحل اولیه طراحی تا تولید نهایی را به عهده دارند. همکاری متقابل این تیم ها می تواند زمان عرضه محصول را کاهش داده و در نتیجه هزینه های مربوط به مرور طرحها و تغییرات مهندسی کاهش می یابد.
مزایای همکاری سیستمی :
♣ رهبری مدیریت عالی
♣ تیم گرایی
♣ تعهد کاری
♣ اعتماد متقابل
♣ آموزش
هزینه یابی چرخه محصول:
دوره عمر محصول عبارت است از: فاصله زمانی بین طراحی تا عرضه محصول جدید به بازار و توقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار است بنابراین دوره عمر محصول تمام فعالیتهای لازم از طراحی محصول و خرید مواد اولیه برای ساخت آن تا تحویل محصول ساخته شده و ارائه خدمات پس از فروش را در بر می گیرددوره عمر از مفاهیم مطرحی است که از دیدگاههای مختلفی مانند دیدگاه بازاریابی، تولید کنندگان، مشتریان، اجتماع مورد بحث قرار می گیرد.
الف) دیدگاه بازاریابی :
1- معرفی محصول به بازار
2- رشد محصول
3- بلوغ (رشد نهایی محصول)
4- رکود محصول
ب) از دیدگاه تولید کننده:
چرخه عمر محصول در حداقل کردن هزینه های توسعه تولید، بازاریابی، پشتیبانی و خدمات است .
ج) از دیدگاه مشتری (مصرف کننده):
چرخه عمر محصول به معنی حداقل کردن هزینه مالکیت محصول است. به این معنی که هزینه های عملیاتی، مصرف، تعمیرات، و واگذاری محصول کاهش یابد .
د) دیدگاه اجتماع :
سه دیدگاه پیش گفته فقط هزینه های اشخاص را در نظر میگیرد. یعنی هزینه هایی که مستقیماً به شرکت یا اشخاص اثر دارد به هر حال از دیدگاه اجتماع، فعالیتها و هزینه های همراه آن را مانند مصرف یا کنارگذاری محصول و اثرات مثبت یا منفی تولید یا مصرف محصول را اجتماع به دوش می کشد. که هیچ گروهی به اثرات مثبت یا مضرات و آسیب هایی که مصرف یا تولید محصول به محیط زیست وارد می ساخت توجهی نداشت.
مشارکت زنجیره ارزش:
هدف نهایی هر موسسه ایجاد ارزش برای مشتریان است. یک موسسه زمانی سودآور خواهد بود که ارزش ایجاد شده اش بیشتر از هزینه تولیدات و ارائه خدماتش باشد. همه شرکت ها یا سازمانهایی که در یک صنعت بخصوص مشغول فعالیت هستند دارای یک زنجیره ارزش مشابه می باشند. و آن در برگیرنده فعالیتهایی است که در راه بدست آوردن مواد اولیه طراحی محصول ساختن تشکیلات و واحدهای تولیدی بستن قراردادهای تعاونی و ارائه خدمات به مشتریان به عمل می آورند.
مفهوم هزینه یابی بر مبنای هدف:
هزینه یابی هدف تکنیکی برای مدیریت سود است که هدف از آن اطمینان یافتن از این امر است که سودهای حاصل از محصولات آتی با سودهای تعریف شده در برنامه بلند مدت بنگاه اقتصادی برابر است این هدف فقط زمانی بدست می آید، که محصول جدید رضایت مشتری را برآورده و نظر او را تامین کرده باشد .
هزینه یابی هدف در مقایسه با روش سنتی مدیریت هزینه :
بسیاری از شرکتها در برنامه ریزی سود از رویکرد سنتی استفاده می کنند. که همان رویکرد بهای تمام شده بعلاوه درصدی سود است در این رویکرد ابتدا هزینه های اولیه تولید را برآورد و سپس حاشیه سود را برای بدست آوردن قیمت بازار به آن اضافه می کنند. و اگر بازار این قیمت را نپذیرفت شرکت در یافتن راههایی برای کاهش هزینه تلاش می کند.
در صورتی که هزینه یابی هدف با قیمت بازار و حاشیه سودی که برای محصول برنامه ریزی شده است و با برقراری هزینه های مجاز محصول شروع می شود. و طراحی مراحل عملیات و تولید پس از آنکه هزینه محصول تا میزان هزینه مجاز کاهش یافت آغاز می شود.
مبنای نظری هزینه یابی بر مبنای هدف:
تفاوت موجود بین رویکردهای هزینه یابی هدف و هزینه یابی سنتی در برنامه ریزی سود و هزینه منعکس کننده اختلاف در مبانی نظری هر یک از آنهاست. این مبانی در تئوری سیستمها ریشه دارد. که ناشی از طرز تفکر در مورد مدیریت و کنترل است. رویکرد سنتی بهای تمام شده به علاوه درصدی سود از نگرش سیستم بسته سرچشمه می گیرد. این نگرش عمل متقابل بین سازمان و محیط آن و بررسی بسیاری از متغیرها را در شرح رفتار سیستم نایده می گیرد. و بعد از مشاهده نتایج واقعی نسبت به اصلاح فعالیتها اقدام می کند. در مقابل سیستم هزینه یابی هدف یک سیستم باز است.این رویکرد اهمیت سازگاری سازمان با محیط خود را مورد توجه قرار می دهد. در شرح رفتار سیستم مجموعه پیچیده ای از تاثیرات متقابل درنظر گرفته می شود. فعالیتهای اصلاحی قبل از وقوع نتایج واقعی صورت می گیرد.
جامعه آماری:
با توجه به موضوع تحقیق جامعه آماری ما شامل 12 استاد مالی که از سه دانشگاه برتر مشهد انتخاب شده اندو ما را همکاری کرده اند .
محدودیت های جامعه آماری:
از میان 12 استاد مالی 2 نفر از آنها از همکاری با ما امتناع ورزیدند و 10 نفر از اساتید مربوط در این تحقیق شرکت کردند .
نمونه آماری و روش نمونه گیری:
با توجه به کوچک بودن جامعه آماری و محدودیت جامعه آماری کل ، جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد و روش نمونه گیری تصادفی است .
فرضیات تحقیق:
فرضیه هایی که در این تحقیق مورد آزمون قرار می گیرد عبارتند از :
1. مشتری مداری با هزینه یابی هدف رابطه مستقیم دارد .
2. فاصله بین هزینه مجاز و هزینه کنونی با هزینه هدف رابطه عکس وجود دارد .
3. چگونگی طراحی محصول در کاهش هزینه های مرتبط با محصول در هزینه یابی هدف تأثیر مستقیم دارد .
4. مهندسی ارزش و کایزن با هزینه هدف دست یافتنی رابطه مستقیم دارد .
5. چرخه محصول با هدف گذاری هزینه ارتباط مستقیم دارد.
تعریف عملیاتی متغیرها و نحوه اندازه گیری آنها :
فرضیه 1 : متغیر مستقل : مشتری مداری : با توجه به نیازها و خواسته ها ی مشتری در خصوص کیفیت قیمت و زمان
متغیر وابسته : هدف گذاری هزینه ( هزینه هدف ) : هزینه یابی هدف بخشی از فرآیند مدیریت جامع برای بقا سازمان و محیط رقابت فزاینده است .
فرضیه 2 : متغیر مستقل : فاصله بین هزینه مجاز و هزینه کنونی :
متغیر وابسته : هزینه مجاز
فرضیه 3 : متغیر مستقل : چگونگی طراحی محصول : هزینه ای است که در صورت شناخت محصول با آن هزینه می توان حاشیه سود مورد انتظار با قیمت هدف
دست یافت .
متغیر وابسته : هزینه هدف
فرضیه 4 : متغیر مستقل : مهندسی ارزش و کایزن
متغیر وابسته : هزینه هدف دستیافتنی
فرضیه 5 : متغیر مستقل : چرخه توسعه محصول
متغیر وابسته : هزینه هدف
روش های جمع آوری اطلاعات:
برای هر سؤال 5 گزینه انتخاب شده که به هر گزینه 20 درصد اختصاص یافته است و با استفاده از احتمال و درصد جواب های اساتید مالی به هر سؤال از 100% طبقه بندی و تجزیه و تحلیل گردیده است .
سطح معنی دار برای رد یا قبول فرضیه ، بدست آوردن 60% از 100% جواب به گزینه زیاد یا خیلی زیاد می باشد .
توصیف نمونه مورد بررسی:
از سه دانشگاه برتر مشهد با معرفی یکی از اساتید دانشگاه خود و گرفتن معرفی نامه از 10 استاد مالی سؤالاتی جهت تحقیق و کسب اطلاعات و نتیجه گیری انجام شد .
پاسخ های داده شده:
به سؤال 1 ، 60% از اساتید مالی به گزینه خیلی زیاد و 30% به زیاد و 10% به متوسط پاسخ داده اند .
به سؤال 2 ، 30% به گزینه متوسط و 50% به زیاد و 20% به خیلی زیاد پاسخ داده اند .
به سؤال 3 ، 50% به گزینه زیاد و 40% به گزینه خیلی زیاد و 10% به گزینه کم پاسخ داده اند .
به سؤال 4 ، 90%به گزینه خیلی زیاد و 10% به گزینه زیاد پاسخ داده اند .
به سؤال 5 ، 40% به گزینه زیاد و 30% به گزینه خیلی زیاد و 20% به گزینه متوسط و 10% به کم پاسخ داده اند .
نتیجه گیری:
نتیجه آزمون فرضیه سؤال 1 :
با توجه به پاسخ داده شده که 60% از پاسخ ها به گزینه خیلی زیاد داده شده است در نتیجه بیانگر وجود رابطه بین مشتری گرایی و هزینه هدف وجود دارد
نتیجه آزمون فرضیه 2:
اکثر پاسخها به گزینه ی زیاد وخیلی زیاد می باشد (تقریباً 70% به گزینه زیاد)در نتیجه این فرضیه نیز تایید شده
نتیجه آزمون فرضیه 3:
با توجه به پاسخهای داده شده،اکثر پاسخها به گزینه های زیاد و خیلی زیاد بوده در نتیجه این فرضیه هم تایید می شود
نتیجه آزمون فرضیه 4:
با توجه به پاسخهای داده شده فرضیه 100% تایید شده چون همه فقط به زیاد و خیلی زیاد پاسخ داده اند در نتیجه بیانگر وجود رابطه بین مهندسی ارزش و کایزن می باشد و این رابطه مستقیم است.
نتیجه آزمون فرضیه 5:
با توجه به درصد بیشتر پاسخ داده شده که تقریباً70% به گزینه زیاد است می توان نتیجه گرفت که این فرضیه هم تایید می شود رضیه مربوطه تایید شده
نتیجه گیری کلی فرضیه های بررسی شده:
نتایج به دست آمده نشان می دهد که عوامل مربوطه با هزینه هدف همسو بوده به جز فرضیه 2 که بیانگر وجود رابطه عکس است و بقیه موارد با افزایش دقت در آنها میتوان بهایابی دقیقتری بر مبنای هزینه هدف انجام داده که در نتیجه بهای تمام شده محصول دقیقتر و در نتیجه سود بیشتر برای شرکت و بهبود کیفیت محصول را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه هزینه یابی هدف به عنوان جدیدترین و دقیقترین متد امروزه ،میتواند بر سودآوری شرکتها بسیار موثر باشد و باید عوامل مورد بررسی در اجرای این روش ،مورد توجه قرار گرفته و کنترل شود.
منابع و مآخذ:
مجله حسابدار
هزینه یابی هدف ومدیریت زنجیرهای عرضه ترجمه:دکتر حسین اعتمادی
بهترین تجارب در هزینه یابی هدف ترجمه:دکتر رحمانی
"Target costing & value engineering", productivity Press, Copper R & Slagmulder R, (1997).
"Develop profitable new products with target" Copper R & slagmulder R, (1999).
"Valve analysis in design", new york: free press, Flower, T.C. (1990(.