نویسنده موضوع: انواع روشهای پیش بینی تقاضا (مدیریت تولید)  (دفعات بازدید: 4062 بار)  به اشتراک گذاری در فیسبوک 

آفلاین ghadimi

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده: 5
  • -تشکر شده: 1
  • ارسال: 2
  • امتیاز های کاربر: 2
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
  • دانشگاه: آزاد
 انواع روشهای پیش بینی تقاضا :
  منبع:مدیریت تولید-بابک کاظمی انتشارات پیام نور
 
روشهای پیش بینی تقاضا به دو طبقه تقسیم می شود :
1-    روشهای کیفی ( ذهنی )
2-    روشهای کمی (محاسباتی)
1-    روشهای کیفی در پیش بینی تقاضا : روشهای کیفی بر مبنای نگرش تجربه و ذهنیت افراد می باشد که با استفاده از آنها می توان یک پیش بینی مناسب از میزان فروش و تقاضا برای کالاها بدست آورد .
روشهای کیفی به چهار دسته تقسیم می شود :
1-    نظرخواهی از فروشندگان
2-    روش توافق جمعی
3-    روش انتظارات مصرف کننده
4-    روش Delphi
1-نظر خواهی از فروشندگان : دراین روش برای پیش بینی تقاضا از فروشندگان هر منطقه درباره فروش دوره بعد نظرخواهی می شود سپس نظرات مختلف جمع آوری شده مورد بررسی قرار می گیرد و تقاضای دوره بعد پیش بینی می شود بدلیل اینکه فروشندگان ارتباط مستقیم با مشتریان دارند می توانند با آگاهی از سلیقه های مشتریان تقاضای محصولات پیش بینی کنند این روش هزینه پیش بینی را کاهش می دهد .
2-روش توافق جمعی : در این روش پیش بینی تقاضا در جلسه های با حضور کارشناسان و مدیران شرکت انجام می گیرد و از جنبه های مختلف تقاضا برای کالاها یا محصولات بررسی می شود و سپس به اتفاق جمع پیش بینی تقاضا انجام می شود مهم این است اعضای این جلسه از جنبه های مختلف تقاضا را مورد بررسی قرار می گیرد .
3-روش انتظارات مصرف کننده : در این روش شرکت با تهیه یک پرسش نامه و ارسال آن برای مصرف کنندگان از نظرات آنان نسبت به بازار تقاضا و تمایل مصرف کنندگان به خرید کالاها آگاهی می یابد این روش برای پیش بینی تقاضای محصولات جدید بسیار مناسب است اشکال این روش زمان و هزینه زیاد است.
4-روش Delphi (دلفی) : در این روش با استفاده از پرسش نامه نظرات گروهی از متخصصان که لزوما عضو شرکت نیستند در باره پیش بینی تقاضای محصولات در آینده جمع آوری می شود اعضای این گروه بدون شناخت از یکدیگر نظرات خود را ارئه می دهند . پرسش نامه های بی نام جمع آوری شده مورد طبقه بندی قرار می گیرد و مجددا در مرحله دوم نظرات هر یک از اعضا برای سایرین ارسال می شود سپس درخواست می شود که با توجه به نظرات دیگران اعضا هر یک مجددا پیش بینی خود را ارئه دهند . پرسش نامه های بی نام جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می گیرد این فرایند تا آنجا ادامه می یابد که یک اتفاق نظر و توافق کلی در مورد موضوع پیش بینی حاصل شود پیش بینی نرخ ارز برآورد نرخ بهره بانکی از مهمترین موضوعات پیش بینی است که با این روش انجام می گیرد روش دلفی بسیار پر هزینه و طولانی است .
2-روشهای کمی (محاسباتی) :
در روشهای عددی (کمی) از اطلاعات گذشته جهت پیش بینی تقاضا برای دوره های آینده استفاده می شود و این روش به دو دسته نقسیم می شود :
1-    روشهای سری های زمانی
2-    روشهای سببی(علی)
1-سری ها زمانی : عبارت است از آرایشی از داده ها که رفتار یک متغیر را در دوره های زمانی متوالی نشان می دهند .
به عنوان مثال : مقدار فروش محصول A در 6 ماه گذشته یک سری زمانی میباشد .
 
     6                5                  4                 3                       2                        1             [/r]  ماه   56             62                63                45                     43                     50  فروش در روش سری های زمانی از معادله زیر جهت پیش بینی تقاضا استفاده می شود .
Y=f(t)
Y= عبارت است از مقدار پیش بینی تقاضای یک کالا
t= دوره زمانی که درنظرات پیش بینی تقاضا در آن دوره محاسبه شود به عنوان مثال اگر در نظر باشد پیش بینی تقاضا در ماه آبان محاسبه شود عدد t برابر با 8 می باشد .
 
   متغیر وابسته[/t][/t]انواع روند تغییرات تقاضا در سری های زمانی :
با مطالعه سری های زمانی که اطلاعات فروش محصولات را در گذشته نشان میدهند می توان 4 نوع روند تغییرات را شناسایی کرد .
1-روند معمولی (T ): دراین نوع روند یک افزایش مداوم یا یک کاهش مداوم در میزان فروش محصولات درگذشته مشاهده می شود:
2-روند فصلی (S ): برای برخی از کالاها تغییرات تقاضا تابع تغیرات فصلی است به عنوان مثال در فصلهای پاییز و زمستان فروش بخاری افزایش و در فصلهای بهار و تابستان کاهش می یابد .
3-روند دوره ای (C ): تغییرات تقاضا برای برخی کالاها به صورت یک دوره می توانند نوسانات داشته باشند کاهی اوقات این دوره ها یکسال ادامه می یابد به عنوان مثال دوران رکود یا رونق اقتصادی .
4-روند تصادفی (R ): گاهی اوقات تغییرات تقاضا تابع یک عامل مشخص نیست بلکه عوامل گوناگون باعث ایجاد نوسانات نامنظم و پیچیده در تقاضای محصولات می گردد
 

تالار گفتگوی حسابداری


Tags: