به نام خدا
سلام به همه کاربران عزیز و علاقمندان به رشته حسابدای ، امروز می خواهم درباره یک سوال بسیار مهم با شما دوستان صحبت کنم . سوالی که یک صحت سنجی از توانایی شماست . اینکه اگر قصد تلاش کردن در این زمینه را دارید و یا مدتی است در حال فعالیت در این رشته هستید چقدر فکر می کنید حسابدارید؟ اجرای کار حسابداری از نظر تخصصی نه اپراتوری نیاز به رعایت یک سری اصول دارد . این اصول را می توانیم به دو بخش اصلی تقسیم بندی کنیم : بخش مقدماتی و بخش تخصصی . در بخش مقدماتی که به نظر مهمترین رکن در حسابداری به شمار می رود شما باید پایه گذاری و ایجاد علاقمندی کنید . مراحل مقدماتی که پیش از این هم مطالب زیادی در این مورد ارائه شد ، شامل موارد زیر است :
• تمرکز بر دروس دانشگاهی و کسب دانش تخصصی با نمرات خیلی خوب
• مطالعه منابع کاربردی مانند کتاب استانداردهای حسابداری و دیگر نشریات مهم سازمان حسابرسی
• اختصاص دادن ساعات مشخصی در هفته برای شرکت در دوره کارآموزی معتبر
• تصمیم گیری و ایجاد انگیزه : ادامه تحصیلات و یا ورود به بازار کار
• تمرکز بر روی کار بدون پول و دریافت تجربه
• شرکت در دوره های آموزشی یک روزه مانند کارگاه مالیاتی ( دفاتر و اظهارنامه و …. )
• تعامل و همکاری با کارشناسان و افراد با تجربه ( اختصاص دادن اوقاتی برای لینک پیدا کردن با این افراد ! )
حالا وقتی رسیده که شما به صورت جدی وارد بازار کار شده اید ، و وارد دوره تخصصی دنیای حسابداری شده اید . وظایف اصلی یک حسابدار را خدمت شما بیان می کنم :
• نظم و آشنایی به منظم کردن محیط کار ( فیزیکی و سیستمی )
• آشنایی با نوع فعالیت شرکت و اینکه در چه گرایشی هستند و چه مواردی را شما باید پیگیری کنید ( مثلاً اگر پیمانکار هستند ، پیگیری کسورات ، مفاصا حساب و کنترل قراردادها ! )
• نحوه جستجو ( اینکه در ابتدای ورود به یک محیط جدید چه آیتم هایی را باید جستجو کنید؟)
• نوع ثبت اسناد حسابداری ( دستی و یا نرم افزار ؟ اگر سیستم دارد چه نوع نرم افزاری ؟)
• جستجو در داخل حسابها ، کدینگ و روش ثبت حسابها
• پیداکردن اشکالات سیستم مالی و تلاش برای برطرف کردن آنها مرحله به مرحله !
• کنترل نحوه اجرای تکالیف مالیاتی ( مالیات تکلیفی ، مالیات بر ارزش افزوده ، گزارشلات فصلی )
• کنترل پرونده مالیاتی سالهای گذشته ( قبولی و یا رد دفاتر ؟ )
• اختصاص دادن ساعت بیشتر برای ثبت اسناد و بروزرسانی کارهای عقب افتاده
• کنترل اموال و اثاثیه و چیدمان برای محاسبه استهلاک سالیانه
• خریدن لوازم و ملزومات ، اگر موجود نباشد ( مانند لوازم التحریر ، زونکن ، مهرهای لازم و…)
• کنترل انبار و تعجیل در اولین شمارش موجودیها
• دقت کنید در چه ماهی از سال وارد شرکت شده اید!
• جدایی ترس از تمرکز برای شروع و ادامه کار !!!
• برگزاری اولین جلسه با مدیران بعد از حداکثر یک هفته و یا ۱۰ روز و در میان گذاشتن مشکلات و ارائه برنامه هایتان
• بررسی و آشنایی با کارکنان و لیست حقوق
• بررسی صورت جلسات و مصوبات هیات مدیره
و نکته ی خیلی مهم اینکه همیشه سلامت و صداقت رو سر لوحه کارتان قرار دهید...
اینها نمونه ای از روند اجرایی یک حسابدار موفق در مجموعه ای است که شاید کارفرما بیش از این موارد انتظار داشته باشد و نتواند تصور کند که شما چقدر تخصص دارید ! مهم این است که شما آنقدرتجربه در رشته حسابداری بدست آورده اید که می توانید تمامی این عملیات را کنترل و اجرا کنید . پس با این توضیحات خودتان ، خودتان را محک بزنید و ببینید چقدر حسابدارید و یا می خواهید حسابدار شوید !
امیدوارم در مسیری که حرکت می کنید همیشه استوار و ثابت قدم باشید.
منبع: نوشته شده توسط میثم حاجی محمدی