آخرین ارسالها

صفحه: 1 ... 8 9 [10]
91
چگونه نرم‌افزار حسابداری مناسب انتخاب کنیم
  در گذشته، حسابداری فرآیندی مبتنی بر کاغذ بود و معمولا حسابداران از دفاتری قطور استفاده می‌کردند تا بتوانند اطلاعات مالی ضروری کسب‌و‌کار را ثبت کنند اما در عصر دیجیتال، حتی کسب‌و‌کارهای کوچک نیز می‌توانند از طیف گسترده نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار استفاده کنند.
این طیف گسترده نرم افزارهای حسابداری، نه تنها خطاهای انسانی در محاسبات را کاهش می‌دهند بلکه می‌توانند منبع اطلاعات وسیعی باشند که به شکل‌دهی دیدگاه شما از کسب‌و‌کار کمک می‌کند؛ از پیش‌بینی میزان تولید و فروش در ماههای آتی گرفته تا شناسایی اقلامی که بیش از حد نیاز تولید شده و سرویس‌هایی که کمترین سودآوری را برای کسب‌وکار شما داشته‌اند و مانند آن . اما در میان انفجاری از ارائه محصولات نرم‌افزاری پیچیده و برنامه‌های آنلاین، یافتن نرم‌افزاری که امکانات آن بیشترین انطباق را با کسب‌و‌کار شما داشته ‌باشد می‌تواند به یک چالش تبدیل شود.
به منظور انتخاب یک نرم‌افزار مناسب باید درکی مناسب از برخی از اصول حسابداری در کسب‌و‌کار خاص خود داشته باشید همچنین دیدگاهی مناسب نسبت به نیازهای حسابداری در کار خود و ارزیابی مناسب از محصولات موجود. انواع محصولات حسابداری موجود طیف نرم‌افزارهای موجود برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط مرتبا درحال رشد است اما در حال حاضر چند دسته کلی برای انتخاب از میان آن‌ها وجود دارد:
- بسته حقوق و حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک
- برنامه‌های نرم‌افزاری مدیریت کسب‌و‌کار
- برنامه‌های کاربردی آنلاین تحت وب
- نرم‌افزارهای رایگان.
در زیر به شرح هر دسته و ذکر نمونه‌هایی از محصولات محبوب در هر گروه می‌پردازیم:
الف) برنامه حقوق و حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک بسیاری از محصولات پرفروش در این گروه قرار دارند که از طریق ایجاد ابزارهای حسابداری، گزارشاتی که برای استفاده از اطلاعات مالی خود به آن‌ها نیاز دارید را فراهم می‌کنند که پاسخگوی اغلب نیازهای کسب‌و‌کارهای کوچک هستند.
از پرفروش‌ترین آن‌ها در خارج از کشور می‌توان به QuickBooks Intuit اشاره کرد که در ورژن‌های مختلف موجود است و نسخه‌ای از آن را می‌توان در بخش add-ons در فایرفاکس یافت. Peachtree . یکی دیگر از محصولات محبوب و پرفروش در این زمینه است.
در ایران نرم افزار هایی مانند : - هلو محصول شرکت طرفه نگار - سپیدار محصول شرکت سپیدار سیستم - قیاس محصول گروه نرم افزاری سیاق - سما (سیستم مالی ارگس ) محصول شرکت داده پردازان ارگس جزء نرم افزار های محبوب می باشند که برای کسب و کارهای کوچک طراحی و تولید شده اند.
ب) نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌و‌کار در این گروه نرم‌افزارهایی با قیمت بالا‌تر و امکانات بیشتر قرار می‌گیرد که معمولا شامل دیگر توابع مالی که در پیگیری مناسب کسب‌و‌کار نیاز دارید نیز می‌شود مانند کنترل موجودی، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، صدور صورت‌حساب، خرید و حتی مدیریت منابع سازمانی (ERP) از محبوب‌ترین نرم افزار‌ها در این حوزه در خارج از کشور می‌توان به netsuite و SAP و Oracle و Microsoft Nav اشاره کرد که هر آنچه را در حوزه مالی بدان نیاز دارید در یک جا گرد آورده‌ است.
در ایران نیز نرم افزارهایی مانند : - همکاران سیستم - تدبیر محصول پردازش موازی سامان - رایورز - نرم افزار حسابداری باتیس محصول شرکت داده پردازان ارگس دارای امکانات وسیعی هستند که می توانند بهترین گزینه ها برای کسب و کارهای بزرگتر باشند.
ج) نرم‌افزارهای رایگان برخی شرکت ها برای نفوذ در بازار و گسترش کسب و کار خود تمام یا بخشی از نرم افزار خود را به صورت رایگان ارائه می کنند. اگر چه باید در مورد استفاده از نرم‌افزارهای رایگان محتاطانه عمل کرد ولی گاهی اوقات می بینیم که شرکت های معتبر نیز برای مدتی محدود نرم افزار خود را به صورت رایگان ارائه می کنند که فرصت مناسبی برای کسانی است که می خواهند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند. در ایران شرکت چارگون که معروفترین شرکت تولید کنند اتوماسیون اداری است و از نظر بنده برند اول بازار ایران است نرم افزار اتوماسیون اداری خود را به صورت کاملا رایگان ارائه می کرد. ولی نرم افزاری که ارائه می کرد یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در بازار بود و پشتیبانی قوی نیز ارائه می کرد. البته پشتیبانی آن رایگان نبود ولی به هر حال مشتری در ابتدای کار هزینه بالایی پرداخت نمی کرد و بسیار به صرفه بود. در ایران شرکت داده پردازان ارگس اقدام به ارائه نرم افزار حسابداری مالی به صورت رایگان کرده است. برای دریافت نرم افزار و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید .
نخستین گام در انتخاب نرم‌افزار حسابداری این است که نیازهای حسابداری خود را بشناسید  به آنالیز مناسب نیازهای مدیریتی و مالی خود بپردازید. در این راستا باید به سوالات واضح و سوالاتی که شمارا به فکر وا می‌دارد پاسخ دهید، برنامه‌ریزی و صرف زمان مناسب در این مرحله باعث می‌شود به این زودی نیازی به تغییر نرم‌افزار خود نداشته ‌باشید. چه چیزهایی باید در مورد کسب‌و‌کار خود بدانید؟ قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که سواد مالی شما در حد مطلوبی قرار دارد، چرا که بسیاری این تصور اشتباه را دارند که لازم نیست در مورد حسابداری مالی چیزی بدانند چرا که نرم‌افزار به جای آن‌ها این کار را انجام‌ می‌دهد .
روش‌های زیادی وجود دارد که یک مدیر می‌تواند در زمینه اطلاعاتی که کسب‌و‌کار وی نیاز به نگهداری دارد تا بر مبنای آن تصمیمات صحیح بگیرد و گزارش‌هایی که باید تهیه شود اطلاعات کسب کنند. مانند خواندن کتاب، گذراندن کلاس‌های مرتبط با این موضوع و سرچ در اینترنت. موضوع مورد توجه دیگر نوع کسب‌و‌کار شماست که باید متناسب با آن اطلاعات خاصی را نگهداری کنید. برای مثال اگر شما یک تولیدکننده هستید باید در مورد لیست کالا، ادارهٔ بخش‌ها و کارگران اطلاعات کافی داشته باشید یا یک کیلینیک نیاز به برنامه‌ای خاص در زمینه صدور صورت‌حساب مربوط به شرکت‌های بیمه دارد البته ممکن است بسیاری از مدیران این کار را بر عهده مشاوران بگذارند. با حسابدار و کارکنان خود صحبت کنید اگر در کسب‌و‌کار خود دارای حسابدار یا مشاور هستید بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با این افراد متخصص مشورت کنید. اکثر آن‌ها تجربه کار با افراد و مشاغل مشابه شما را داشته‌اند و به‌خوبی نوع کسب‌و‌کار شما و نیازهای مرتبط با آن را می‌شناسند در نتیجه قادرند نرم‌افزاری را به شما معرفی کنند که از طریق آن، اطلاعاتی که در حوزه محاسبات مالی شرکت بدان‌ها نیاز دارید به بهترین شکل جمع‌آوری می‌شود.
در فرآیند حسابداری شرکت شما، توجه به بخش IT، تقریبا به اندازه حسابداری اهمیت دارد، چرا که باید امکانات سخت‌افزاری خود را نیز به‌ خوبی بشناسید. بسته نرم‌افزارهای حسابداری از دیتابیس‌های بزرگی استفاده می‌کنند و معمولا شامل چندین دیتاتیبل است که با هم کار می‌کنند بنابراین قبل از هر چیز امکانات سخت‌افزاری خود را بررسی کنید چرا که با افزایش اطلاعات حسابداری که معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد، فضای سخت‌افزاری بیشتری برای ذخیره این اطلاعات لازم می‌شود.
منبع: سایت argess
92
گفتگوی آزاد / دلیل نیاز به استانداردهای حسابداری
« آخرين ارسال توسط babakrostami ژوئن 25, 2016, 17:00:48  »
در اینجا ما دو دلیل ارائه می کنیم که نیاز به استانداردهای حسابداری را شرح می دهد.
دلیل اول نیاز به استاندارد های حسابداری
1- اگر سهامداران شرکت و مدیریت شرکت یکی نباشند ممکن است در برخی موارد بین آنها در تنظیم صورتهای مالی اختلاف بیفتد. در بسیاری از مواقع بین مدیریت و سهامداران اشتراک منافع وجود دارد ولی در برخی مواقع ممکن است که مدیریت بخواهد صورت های مالی را به صورت جانبدارانه تنظیم نماید .

مدیریت اگر ضعیف عمل نماید و نتواند از منابع شرکت به نحو موثری بهره برداری کند و عملکرد قابل قبولی نداشته باشد آنگاه سهامداران باید به فکر تعویض مدیریت باشند. اینجاست که مدیریت برای اینکه سهامدارن را اغفال نماید ممکن است که صورت های مالی را به نفع خود تنظیم نماید.
وجود استانداردهای حسابداری از این قضیه جلوگیری می کند و حقوق سهامداران را حفظ می کند. در برخی نرم افزارهای حسابداری ، برخی از استانداردهای حسابداری به صورت اتوماتیک رعایت می شوند.
 
دلیل دوم نیاز به استاندارد های حسابداری
2- در صورتی که استانداردهای حسابداری وجود نداشته باشند ممکن است که بین برخی از حسابداران در نحوه ثبت برخی موارد اختلاف نظر بوجود بیاید آنگاه این اختلاف نظر باعث از بین بردن بحث مقایسه صورتهای مالی می شود. در اینجا ما برای روشن شدن مطلب یک مثال ذکر می کنیم:
مثال : در بخش کشاورزی ، دولت بخشی از هزینه های تبدیل به آبیاری قطره ای را به کشاورزان می پردازد.در اینجا ممکن است که حسابداران به دو روش با این موضوع برخورد کنند.
روش اول : برخی معتقدند که کمک دولت به عنوان کمک های بلاعوض دولت ثبت می شود. و فقط مربوط به این دوره است. بنابراین سود دوره ، بالا نمایش داده می شود.
 روش دوم : برخی معتقدند که باید از بهای تمام شده ماشین آلات کسر گردد تا این کمک به تمام دوره هایی که از این دارایی استفاده می شود گسترش یابد.
در اینجا نیز ما به استاندارد های حسابداری نیاز داریم تا یک روش ثابت در همه جا اعمال گردد.
در زیر مثالی برای روشن شدن این موضوع ذکر می کنیم.
فرض کنیم دارایی برای تبدیل به آبیاری قطره ای 1000 ریال باشد که 200 ریال آنرا دولت پرداخت کرده است. بنابراین شرکت 800 ریال پرداخت کرده است:
در روش اول ثبت های حسابداری به صورت زیر خواهد بود:
 
بستانکار
بدهکار
شرح حساب
    
1,000
دارایی
800
    
حسابهای پرداختنی
200
    
درآمد (کمک بلاعوض دولت)
 
 
در این روش دارایی را به میزان کل مبلغ یعنی 1000 ریال بدهکار می کنند و 200 ریالی که دولت پرداخت می کند را به عنوان درآمد و به صورت کمک بلاعوض دولت ثبت می کنند. بنابراین مشاهده می شود که سود این دوره به میزان 200 ریال اضافه نمایش داده می شود.
در این حالت، در پایان سال مبلغ استهلاک نیز 200 ریال (در صورتی که 20 درصد باشد) محاسبه می شود. بنابراین پرداخت مالیات نیز کمتر خواهد بود.
در روش دوم بهای تمام شده واقعی ثبت می شود و ثبت های حسابداری به صورت زیر خواهد بود
بستانکار
بدهکار
شرح حساب
    
800
دارایی
800
    
حسابهای پرداختنی
        
 
 
در این روش دارایی به مبلغ 800 ریال بدهکار می شود و در نتیجه در پایان سال نیز مبلغ استهلاک 160 ریال محاسبه می شود.
 
مقایسه دو روش نشان می دهد که در روش اول 200 ریال درآمد بیشتر و 10 ریال (اختلاف بین استهلاک ها 40 ریال و 25 درصد آن 10 ریال) مالیات کمتر پرداخت می شود. بنابراین سود اعلامی شرکت 210 ریال بیشتر از روش دوم خواهد بود.
این مسائل باعث می شود که گروهی گرد هم آیند و استانداردهای حسابداری را تدوین کنند تا همه از آن استانداردها پیروی کنند تا اختلاف سلیقه ای وجود نداشته باشد.
 
 منبع: سایت argess
93
حسابداری عملي / پاسخ : حسابداری عملی
« آخرين ارسال توسط artemis ژوئن 22, 2016, 10:30:38  »
سلام من حسابداري يك شركت پيمانكاري رو گرفتن كه سال 92 تاسيس شده و در سال 94 قرارداد بسته وكاركرد داشته ثبت اوليه سال 94 رو ميشه بگيد ممنون
94
گفتگوی آزاد / سوال در مورد شرکت بازرگانی
« آخرين ارسال توسط mech ژوئن 20, 2016, 10:34:37  »
با عرض سلام
شرکتی هست که در حوزه واردات کالا از کشور چین و فروش در داخل ایران فعالیت می کنه.
نحوه خرید به این صورت هست که پرداخت وجه کالاها در کشور چین بصورت نقدی توسط یک واسطه با استفاده از ارز یوان انجام میشه و برای تبدیل و انتقال ریال از صرافی یا بانک استفاده نمی کنن. به عبارت دیگه مدرک رسمی دال بر اینکه چه مبلغی ریالی و به چه روشی بابت سفارش کالا به کشور چین منتقل شده وجود نداره. سایر اسناد لازم از قبیل فاکتورهای خرید، گواهی مبدا، اسناد ترخیص گمرکی و ... همه موجود هستن.
با این شرایط آیا مشکل مالیاتی وجود داره یا نه.
یعنی برای حسابرسی، ایرادی گرفته میشه به این شرکت یا خیر.
اگر مشکل داره، راهکار رفع این مشکل چی هست؟
با تشکر
95
گفتگوی آزاد / پاسخ : حسابداری تعاونی مسکن
« آخرين ارسال توسط میری ژوئن 19, 2016, 10:44:38  »
از راهنمایی تون ممنونم
96
حسابداری عملي / پاسخ : تعاونی مسکن
« آخرين ارسال توسط ahmadghaffari ژوئن 16, 2016, 17:14:42  »
با سلام
لطفا نوع عملیاتی که میخواهید ثبت کنید را بیشتر توضیح دهید تا دوستان راهنمایی کنند.
97
گفتگوی آزاد / پاسخ : حسابداری تعاونی مسکن
« آخرين ارسال توسط ahmadghaffari ژوئن 16, 2016, 17:12:08  »
سلام دوست عزیز
حسابداری تعاونی های مسکن خیلی پیچیدگی خاصی نداره. الان که این تعاونی مسکن شما تازه شروع به کار میکنه شما بایستی مبلغ سرمایه یا همون حق عضویتی که اعضای این تعاونی به حساب بانکی تعاونی مسکن واریز می کنند را ثبت کنید.
بعد از این واریزی، اعضا مبالغی را جهت خرید زمین و ساخت و ساز و ... به حساب بانکی تعاونی واریز میکنن. این واریزی ها توی حساب پیش دریافت پروژه باید ثبت بشه.
ضمنا هزینه هایی که از بابت هر پروژه انجام میشه رو باید در حساب پروژه در دست تکمیل ثبت کنید.
از آنجایی که من بیشتر از 10 سال هست که با تعاونی های مسکن دارم کار می کنم، البته به عنوان برنامه نویس نرم افزار تعاونی مسکن هستم، این مواردو تو اطلاعات و اسناد حسابداری مشتریهامون دیدم.
یک نرم افزار مخصوص حسابداری تعاونی مسکن هم داریم که اگر تمایل داشته باشید می تونید توی وب سایتمون ببینید. کافیه توی گوگل سرچ کنید نرم افزار تعاونی مسکن و یا شرکت راه حل های پویا، بعد اولین گزینه رو کلیک کنید.
باز هم اگر راهنمایی خواستید در خدمتم.
98
سلام دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری هستم موضوع مناسبی را می خواستم در زمینه تیوری نمایندگی برای نگارش مقاته باتشکر
99
مباحث مالیاتی / خرید مواد اولیه بدون فاکتور
« آخرين ارسال توسط hk-h ژوئن 08, 2016, 16:15:06  »
با سلام لطفا راهنمایی کنید :در کارخانه تولید قند از شکرسفید حسابدار هستم این کارخانه مواداولیه شکر خود را بدین ترتیب تامین میکند :در شهر ما که میاندوآب آغ میباشد یک کارخانه قند عظیم دولتی متعلق به ارتش و اتکا جود دارد که تولید قند از خود چغندر قند میکند- کشاورزان در بعضی مواقع بدلیل کمبود نقدینگی آن شرکت در قبال پولشان شکر تحویل میگیرند که این شکرها دارای حواله خروجی با شماره و تاریخ و باسکول کارخانه اتکا میباشد این کشاورزان شکر تحویلی کارخانه را جهت فروش به کارخانه قند ما میاورند که فاکتور ندارد و فقط خروجی و باسکول دارند آیا این خریدها مورد قبول ممیز مالیاتی میباشد یا نه
100
مباحث مالیاتی / سوال درباره فاکتور خرید مورد قبول دارایی
« آخرين ارسال توسط hk-h ژوئن 07, 2016, 14:42:58  »
با سلام لطفا راهنمایی کنید در یک کارخانه تولید قند از شکر فاکتور خرید شکر وجود ندارد و شکرها کلا از یک کارخانه بزرگ دیگری که تولید قند از خود چغندر قند دارد توسط کشاورزانی که درقبال چغندر تحویلی شکر از آن کارخانه گرفتند و به ما فروختند در ضمن کلیه شکرها هم باسکول کارخانه بزرگ و هم خروجی حواله آمن کارخانه را دارا میباشند
صفحه: 1 ... 8 9 [10]