جمع بندی اطلاعات مفید در مورد نرم افزار انبارداری
برای دریافت آمار موجودی انبار و همچنین آمار ورود و خروج کالا به انبار به طور لحظه به لحظه و اتوماتیک، بررسی و گزارش داده می شود.
روش های قدیمی و سنتی برای مدیریت موجودی انبار وجود دارد که می توان نرم افزار انبار داری اکسل را نام برد و هنوز بعضی از افراد در کسب و کار خود استفاده می کنند.
داشتن اطلاعاتی دقیق در مورد ورود و خروج کالاهایانبار یک شرکت یا یک سازمان و کارخانه همیشه از دغدغه های اصلی صاحبان این شرکت ها و کارخانه ها بوده است چون بخش زیادی از سرمایه هر شرکت یا هر سازمانی در انبار سازمان است و توجه به کنترل ورود و خروج کالا می تواند هزینه های مربوطه را کاهش دهد و سرعت خدمت رسانی به مشتریان را افزایش دهد.
ولی نرم افزار انبار رایگان و قدیمی برای مدت طولانی و حجم عظیمی از کالا مفید نمی باشد.به این منظور شرکت ها سرمایه گذاری بر روی نرم افزار انبار انجام می دهند.یکی از الزامات در کسب و کار دقیق وجود نرم افزار انبار می باشد که کسب و کار را نیز توسعه می دهد.
ویژگی های نرم افزار انبار خوب
1. نرم افزار انبارداری آسان
یکی از ویژگی هایی که برای “نرم افزار انبار خوب” می توان در نظر گرفت این است که اپراتور استفاده آسانی از آن داشته باشد.نرم افزارها برای این طراحی و پیاده سازی شدند که کار را برای کابران خود آسان تر نمایند.
2. کاربر نباید از طریق استفاده از این نرم افزار در زمان طولانی خسته شود و همچنین عملیات خور را در سریعترین زمان ممکن بتواند انجام دهد.
3. یکپارچگی با دیگر سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری
نرم افزار انبار به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده که با دیگر سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری هماهنگ و یکپارچه شده و در کسب و کار سیستم ها می تواند با یگدیکر تعامل و ارتباط داشته باشد.
4. انجام عملیات بدون کاغذ
استفاده از کاغذ با وجود طراحی نرم افزار انبار فراموش شدنی می باشد.پردازش به صورت الکترونیکی درصد خطا در اطلاعات را به صورت قابل توجهی کم می کند و نیز سرعت پردازش را بالا می برد. به همین علت از داده های نرم افزار انبار می توان اطلاعات زیادی را خارج کرد.
5. ثبت اطلاعات لحظه ای
برای کالاهای ورودی مکان مورد نظر را می توان در همان لحظه به آن اختصاص داد که این یکی از مزیت های مهم نرم افزار انبار می باشد.این ویژگی موجب کاهش زمان پردازش می شود و ضمانت آن را می کند که هر ورودی کالا در جای صحیح خود قرار گرفته است.
6. هزینه به صرفه نرم افزار
تخمین زدن هزینه نرم افزار یکی از سخت ترین کارها در زمینه تولید نرم افزار می باشد.
قیمت و ارزش در نرم افزار انبار را براساس ویژگی های قابل ارائه می توان تعیین کرد. براساس خدماتی که به کاربر یک نرم افزار ارائه می دهد به همان اندازه قیمت آن افزایش می یابد.
مزایای نرم افزار انبارداری
• دارای قابلیت حذف هزینه های اضافی
• مدیریت فرایندهای انبارداری
• افزایش سرعت برای دسترسی به اطلاعات یک کالای خاص در انبار
• نرم افزار رادیکال مانع از گم شدن حواله و رسیدهای انبار می شود
• با استفاده از نرم افزار انبار دیگر نیازی به استفاده از کاغذ در فرایند خرید و فروش نیست
مهم ترین ویژگی های نرم افزار انبار ساما سیستم
نرم افزار انبار ساما ویژگی هایی دارد که این نرم افزار را از سایر نرم افزارهای مشابه آن در زمینه ی انبارداری متمایز کرده است:
• دارای قابلیت ارسال پیامک در صورت ورود کالا به انبار
• دارای امکان نگهداری تصویر کالا
• دارای قابلیت ارسال پیامک در صورت خروج کالا از انبار
• امکان استفاده از بارکد خوان
• قابلیت نمایش میزان موجودی کالا در انبار و شرکت با تفکیک واحدهای سنجش فرعی و اصلی کالا و عامل ردیابی کالا
• یکسان سازی اطلاعات کالا در انبار و واحد فروش
• امکان محاسبه ی اضافات و کسورات و محاسبه ی مالیات بر ارزش افزوده در فاکتورهای خرید و فروش
• دارای قابلیت مشخص کرده نقطه سفارش کالا
• نرم افزار انبار ساما سیستم این قابلیت را دارد که هر گزارشی که در مورد انبار تهیه می شود به نام فردی که گزارش را تهیه کرده ، در نرم افزار قرار گیرد.
• کنترل دقیق موجودی کالا به صورت ریالی و مقداری یکی از چالش های پیش روی شرکت ها می باشد. ماژول انبار در نرم افزار حسابداری ساما سیستم با ایجاد امکانات و کنترل های خاص سعی کرده است که کنترل موجودی انبار به صورت دقیق را برای کاربران ایجاد کند.
بخش های مختلف نرم افزار های انبارداری
جدا سازی کالاها در همان ابتدای تعریف از ویژگی ها می باشد. تعریف هر کالا با جزئیاتی مانند 3 سطح واحد فرعی، قفسه بندی و نقطه سفارش از تمهیداتی است که نرم افزار ساما در نظر گرفته است.
ایجاد کالا با جزئیات کامل در نرم افزار انبارداری
سند افتتاحیه انبار از سال قبل- ثبت ورود به انبار از روی خرید یا برگشت از فروش ثبت ورود به انبار از روی تولید- ثبت ورود به انبار به صورت دستی حالت های مختلفی است که “نرم افزار انبار ساما” برای افزایش موجودی کالا در نظر گرفته است.
ثبت اسناد انبار برای سال های مختلف در سیستم انبارداری
ثبت ورود به انبار به صورت دستی در نزم افزار انبار
شما می توانید تنها با چند کلیک موجودی کالای پایان دوره خود را به دوره جدید اضافه نمایید (عکس افتتاحیه)
اضافه نمودن موجودی کالای پایان دوره در نرم افزار انبار
خروج کالا معمولا با اجازه شخص دیگری به غیر از انباردار می باشد. برای عملیاتی شدن این قضیه، در نرم افزار انبارداری ساما شما می توانید قبل از خروج کالا مجوز خروج کالا ثبت نمایید. در این صورت انباردار می تواند از روی مجوز، خروج کالا ثبت کند یا از موجودی یک انبار کم و به موجودی انبار دیگر اضافه کند.
همچنین شما امکان ثبت خروج کالا به صورت دستی و یا از روی اسناد فروش و برگشت از خرید را دارا می باشید. شما می توانید با توجه به روند سازمانی خود به جای صدور خروج کالا از روی فاکتور فروش، از روی اسناد خروج انبار فاکتور فروش خود را صادر نمایید. همچنین شما با ثبت تولید خروج مواد اولیه و یا کالای نیمه ساخته ی خود را در این قسمت ثبت نمایید.
در عین اینکه شما تمام اسناد مربوط به انبار خود را در این قسمت ثبت می کنید با قدرت مانور بالا توانایی تفکیک این اسناد را دارا می باشید.
به طور مثال می توانید مواد اولیه خود را جدا از کالای نیمه ساخته شده ثبت سند کنید، هر کالای نیمه ساخته شده را در ایستگاه مربوط به خود ثبت کنید یا کالاهای ساخته شده را از آماده فروش تفکیک نمایید.
یکی از مشکلات محاسبه موجودی کالا نواسانات قیمت در بازار ایران می باشد که شما با استفاده از اصلاح مبالغ حواله ها می توانید این مشکل را مرتفع سازید.
محاسبه موجودی کالا با استفاده از اصلاح مبلغ حواله
امکان ثبت جا به جایی کالا بین چند انبار مشترک از دیگر توانایی های زیر سیستم انبار نرم افزار جامع ساما سیستم می باشد.
نرم افزار انبار ساما سیستم و راهنمای نرم افزار ساما سیستم
امکان ثبت جا به جایی کالا بین چند انبار مشترک
در نهایت شما با استفاده از گزارشات ساما سیستم می توانید انواع گزارشات تفکیکی و تجمیعی از انواع فرآیند های انبار را با نرم افزار انبار خود تهیه نمایید.
برخی امکانات واجب سیستم نرم افزار انبارداری
1. امکان صدور حواله انبار از روی مجوز خروج کالا.
2. امکان صدور حواله انبار بدون نیاز به صدور مجوز خروج کالا در شرکتهایی که نیاز ندارند.
3. امکان صدور فرم جابه جائی کالا که دراین صورت نیازی نیست که اول از انبار مبدا حواله صادر شود و سپس در انبار مقصد رسید صادر شود.در این صورت فرم جابه جائی این کار را 4. اتوماتیک انجام می دهد.البته لازم به توضیح است که این فرم فقط باید در زمانی صادر شود که کالا از انبار مبدا به انبار مقصد هیچ گونه تغییری نکند.
5. امکان انواع گزارشگیری کالا و انبار توسط پرسنل انبار بدون نیاز به علم حسابداری.
6. امکان انواع گزارشگیری تخصصی از کالاها و انبارها توسط گزارش اسنادی انبار برای حسابداران و مدیران مالی.
7. امکان صدور فاکتور از نرم افزار خرید و برگشت از فروش از روی رسید انبار.
8. امکان صدور فاکتور فروش و برگشت از خرید از روی حواله انبار.
9. امکان پیاده سازی همزمان روش دائمی و ادواری موجودی کالا.
10.امکان ارزیابی ارزش کالا بر اساس روش ارزیابی میانگین موزون.
11.امکان صدور سند افتتاحیه انبار که موجودی واقعی انبار سال مالی قبل را به سال مالی جاری انتقال می دهد.
12.تعریف انواع انبار و گروه بندی کالا.
تعریف انواع شابلون صدور سند حسابداری برای ثبت سند فرمهای رسید و حواله انبار.
من این مقاله را از چندین جا جمع آوری کردم. حتما قبل از خرید از چند شرکت هم مشاوره بگیرید تا مقایسه ای بین سیسیتم هاشون داشته باشند.