نویسنده موضوع: نرم افزار حسابداری نوین پرداز  (دفعات بازدید: 3062 بار)

آفلاین mmohammadi

  • مدیر سایت
  • یه دنگ از سایت به نامشه
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 607
  • امتیاز های کاربر: 273
    • تساوی
  • دانشگاه: تهران
  • مقطع تحصیلی: دکتری
نرم افزار حسابداری نوین پرداز
« : ژوئن 15, 2015, 14:56:13 »
توضیحات نرم افزار:
این نرم افزار تحت DOS بوده و کمی با ویندوز مشکل دارد و بعد از باز کردن نرم افزار لازم است آن را در حالت تمام صفحه قرار داده و سپس با فشار دادن کلیدهای ctrl + 0 نسبت به فعال سازی فارسی ساز اقدام شود
نام نرم افزار : نوین

من در اینجا سعی می کنم که کارهایی که در شرکت با نرم افزار انجام دادم را تشریح کنم . برای اولین بار نرم افزار را روی یک کامپیوتر مجزا نصب کردم که در بار اول باید مشخصات اصلی موسسه ، نام حساب ها و اطلاعات اصلی را به آن داد.
وارد کردن نام برای حساب - بالای تمام اسناد این نام درج می شود.و حیاتی است .
نکته مهم : در هر یک از حالت های مشاهده اعم از دفتر کل یا معین یا روزنامه می توان با کلید F4 اقدام به چاپ محتویات صفحه کرد. لازم به ذکر است کلیه برنامه های تحت داس قابلیت کار با چاپگرهای لیزری را نداشته و عمل چاپ را فقط با چاپگرهای سوزنی می توانند انجام دهند. این نرم افزار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای چاپ نیاز به چاپگر سوزنی اپسون LQ300 داریم که البته کار کردن با پرینتر های سوزنی کمی مشکل است . ضمنا بهتر است ار کاغذ های رولی و سوراخ دار استفاده کنیم.
منوی پرونده - زیر منوی سند حسابداری :
اولین کار ایجاد سند جدید با استفاده از گزینه تنطیم سند حسابداری است برای زدن سند حسابداری باید کد حساب را وارد کنیم. این کد می تواند ، کد یک حساب کل (سه رقمی) یا حساب معین (شش رقمی) باشد.
 
 
*کد شش رقمی از دو جز سه رقمی تشکیل می شود که سه رقم اول آن کد کل حساب است و سه رقم دوم کد معین حساب است. اگر کدها را به خاطر نداریم بدون وارد کردن هیچ کدی کلید اینتر را بزنید تا لیست
 حساب های کل ظاهر شود
.
برای جابجایی میان قسمت های مختلف برنامه اینتر می زنیم.
نکته قابل توجه در این نرم افزار و کل نرم افزار های حسابداری این است که کاربر فقط سند را وارد می کند و نرم افزار خودش دفتر روزنامه و کل را ایجاد می کند. و این جزو مزایای  کار با این نرم افزار است .
اصلاح یک سند حسابداری :
با استفاده از این گزینه می توانیم به اصلاح اسناد بپردازیم به طوری که پس از انتخاب این گزینه شماره سند درخواست می شود و با وارد کردن شماره سند مورد نظر به اصلاح سند موردنظر می پردازیم.
حذف یک سند حسابداری :
با استفاده از این گزینه می توانیم اسناد را حذف کنیم به طوری که پس از انتخاب این گزینه شماره سند درخواست می شود و با وارد کردن شماره سند موردنظر آن سند حذف می شود.
ایجاد فضای خالی جهت درج سند :
به طور مثال اگر 10 سند وارد کرده باشیم و بخواهیم بعد از سند شماره 3 یک سند جدید وارد کنیم از این گزینه استفاده می شود. سند وارد شده شماره 4 می شود و به بقیه سند ها یک شماره اضافه می شود و سند آخر شماره 11 می شود.
این کار ممکن است باعث از بین رفتن سندهای دیگر شود به همین خاطر نرم افزار پیغامی می دهد مبنی بر اینکه قبل از انجام این عملیات از اطلاعات پشتیبان تهیه نمایید. و این جزو مزایای کار با این نرم افزار است .
شماره گذاری مجدد اسناد حسابداری :
یکی از مسائلی که من در طول دادن سند های نمونه با آن داشتم این بود که در طول زمان و پس از مدتی کار کردن با نرم افزار نیاز داشتم تعدادی از سندها را حذف کنم.پس از حذف سند با استفاده از گزینه مربوطه شماره آن خالی می ماند ، چون نرم افزار به طور اتوماتیک شماره سند ها را کم نمی کند تا اگر اپراتور خواست به یک شماره سند خاص که از قبل مدنظر داشته مراجعه نماید، سردرگم نشود.
اگر بخواهیم شماره گذاری اسناد بدون در نظر گرفتن سندهای حذف شده انجام شود از این گزینه استفاده
  می کنیم. بدین ترتیب بعد از انتخاب این گزینه تمام سند ها پشت سر هم قرار می گیرند و شماره خالی بین اسناد باقی نمی ماند
.
مرتب سازی اسناد به ترتیب تاریخ :
یکی دیگر از کارهای نرم افزار که با استفاده از این گزینه می توانیم اسناد را به ترتیب تاریخ وارد شدنشان در سیستم مرتب کنیم.
مرتب سازی اسناد به ترتیب شماره :
با استفاده از این گزینه می توان اسناد را به ترتیب شماره مرتب کرد.
قطعی کردن اسناد حسابداری :
قطعی کردن اسناد باعث می شود فرمت اسناد به شکلی تغییر کند که اپراتور من بعد فقط بتواند آنها را رویت کند و هیچ کاربری ، حتی مدیر سیستم دیگر قادر به حذف یا اصلاح سند نخواهد بود.
برای مشخص شدن محدوده اسناد مورد نظر ، سیستم پیغامی می دهد مبنی براینکه "تا چه شماره سندی؟"
 این خاصیت شبیه صفت read only برای فایهای ویندوز یا قابلیت Freeze کردن ستونهای access
 می باشد
.



عملیات بستن حسابها و انبار :
این گزینه حسابها و موجودی انبار را به دوره سال بعد منتقل می کند مثلا اگر کسی بدهکار یا بستانکار باشد حسابش در سال قبلی صفر شده و بدهی او به سال بعد انتقال می یابد.
منوی پرونده - زیر منوی رویت اسناد حسابداری :
1-    مشاهده سند به فرم عادی:
در این حالت سندها را به طور کلی مشاهده می کنیم و جزئیات در آن نمایش داده نمی شود. مثلا در
  نرم افزار) شما هيچ گزارش از كالاهاي فروخته شده كه مرجوع شده اند را مشاهده نمي كنيد !! يعني اين نرم افزار نمي تواند حتي به شما بگويد كه چه تعداد كالا و چه كالاهايي مرجوع شده اند. که یکی از معایب آن است.

مشاهده سند با درج نام حسابها :
در این حالت اطلاعات حسابها به همراه شرح کامل آنها نمایش داده می شود. یعنی نشان می دهد که مبالغ دریافتی و پرداختی بابت چه چیزی بوده است.
مشاهده سند با مبلغ جز :
این گزینه هم مثل گزینه قبلی است با این تفاوت که اطلاعات مربوط به دفتر معین را نیز نمایش می دهد.
گزارش شماره اسناد خالی :
با انتخاب این گزینه ، برنامه کل سندهای موجود را بررسی کرده و شماره سندهای خالی را اعلام می کند.

لیست اسناد صادر شده :
این لیست اطلاعات حساب را به طور اجمالی نشان می دهد که شامل شماره سند و تاریخ سند و شرح سند
 می باشد و در آن مبالغ عملیات اهمیتی ندارد و در نتیجه نشان داده نمی شوند
.
بررسی اسناد از نظر تاریخ :
با انتخاب این گزینه فایل اسناد از نظر توالی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتیکه تاریخ اسناد به ترتیب صعودی نباشد به شما تذکر می دهد.
در بسیاری از موارد دیده شده که اپراتور بدلیل کمبود وقت یا بی دقتی تاریخ ورود به سیستم را اشتباه وارد کرده و به همین دلیل با ثبت سند جدید ، توالی اسناد بهم می ریزد که باعث عدم صحت گزارشات می شود. این قسمت می تواند اینگونه اشتباهات را کشف کند.
چاپ کلی اسناد حسابداری :
این گزینه باعث می شود تمام اسناد حساب داری که تا کنون درج شده به صورت جداگانه چاپ شوند که البته با ذکر شرح و مبلغ و شماره حساب و به طور کامل خواهد بود.که بسیار مفید می باشد .
خلاصه سند حسابداری :
این گزینه فقط مانده حسابهای صندوق و بانکها و ... را نشان می دهد وبه طور کلی نشان می دهد که چقدر از صندوق یا بانک برداشت شده و چقدر باقی مانده است. جزو ویژگی های برتر نرم افزار طراحی های درست گزارش ها است .


عملیات چک و بانک :
اینگونه عملیات به دلیل حساس بودن اطلاعات چک ها و بانکها در سیستم انجام نمی شود و به طور دستی و سنتی انجام می شود. زیرا سیستم های کامپیوتری چندان مورد اطمینان نیستند چون هر لحظه خطر ویروسی شدن اطلاعات یا سوختن اطلاعات و ... وجود دارد. بنابراین شرکت فوق ترجیح می دهد اینگونه اطلاعات را به طور دستی در دفاتر وارد نماید تا در صورت خرابی یا ویروسی شدن کامپیوتر ، به این گونه اطلاعات
 خدشه ای وارد نشود.


یافتن آرتیکل خاص در روزنامه :
این زیر منو دارای دو گزینه "یافتن شرح خاص در روزنامه " و "جستجوی مبلغ خاص" می باشد که در اولی با دادن یک شرح خاص تمام سند هایی که آن شرح را دارند نمایش داده می شود و در دومی با دادن یک مبلغ خاص تمام سند هایی که مبلغ مورد نظر را دارند نمایش داده می شوند.


روزنامه فقط با مبلغ کل :
که علاوه با نمایش مبالغ بستانکار و بدهکار جمع حسابها را نیز نمایش می دهد که چه میزان بدهکاری یا بستانکاری داریم.
منوی کل :
رویت یک حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان حسابهای کل بانکها - اسناد دریافتی - اسناد در جریان وصول - اسناد برگشتی - همکاران - مشتریان - مطالبات مشکوک الوصول - سرقفلی - زمین و ساختمان - اسناد پرداختی - بستانکاران - سرمایه - برداشت - در آمد خدمات - سایر درآمدها - هزینه ها و ... مشاهده و چاپ نمود.
رویت قسمتی از یک حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان حساب کل را از یک تاریخ خاص تا تاریخ موردنظر مشاهده کرد.همچنین
 می توان این کار را بر اساس شماره سند نیز انجام داد
.
یافتن آرتیکل خاص حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان عمل جستجو را بر اساس یک شرح خاص یا مبلغ معینی انجام داد
حساب های کل از کد ... تا کد ... :
با استفاده از این گزینه می توان حسابهای کل را از یک کد خاص تا کد موردنظر جستجو کرد.


منوی گزارش:
تراز آزمایشی حسابهای کلی
در اینجا کل سندهای وارد شده را رویت می کنیم.در چاپ معمولی فقط اطلاعات سند فعلی قابل رویت است ولی در اینجا کل سند اسناد وارد شده نمایش داده می شود
گزارشات انبار :
در این قسمت اطلاعاتی از قبیل موجودی انبار و لیست قیمت و لیست سفارشات و کاردکس کالا موجود
  می باشد
.
نکته : برای استفاده از این قسمت باید ابتدا اطلاعات مربوط به انبار را از منوی پرونده تکمیل نماییم.
منوی سیستم :
ورود اطلاعات حقوق و دستمزد:
در این قسمت ابتدا باید پرسنل را تعریف کنیم و سپس برای آنها حقوق مشخص کرده و محل دریافت یا حسابی که از آن حقوق کارمندان پرداخت شده را مشخص کنیم.
معرفی کالاها و نرخها :
در این قسمت با دادن کد و نام کالا آن را در سیستم تعریف می کنیم.
البته هنگامي كه خواستم فاكتور فروش براي يك مشتري صادر كنم نمي توانستم  به نرم افزار فرمان دهم كه نرخ و قيمت اين كالا را با قيمت ميانگين حساب كرده و مثلا 5% سود به قيمت ميانگين افزوده و كالا را به اين قيمت با مشتري حساب كند و فاكتور را ثبت كند !!!
در دفعه بعد هنگامي كه خواستم  براي يك مشتري فاكتور فروش صادر نمايم و اين مشتري مي خواهد همان كالايي را كه مثلا 4 ماه پيش خريده است را از ما خريداري كند و ما مي خواهيم اين كالا را با همان قيمت 4 ماه پيش با او حساب كنيم / نمي توانيم ببينيم كه اين كالا را در 4 ماه پيش به چه نرخ و به چه قيمتي به اين خريدار فروخته ايم !!! مگر آنكه خودمن از مشتري بپرسيم !! كه ممكن است ايشان به ما دروغ بگويد و قيمت واقعي را به ما نگويد .
در منوی گزارشات عمومی گزارش های خوبی تعبیه شده است ولی یکی از معایب آن نمي تواند سودهايي كه خريداران به ما داده اند را نشان دهد.
همچنین نمي تواند چكي را كه قبلا گرفته ايم و حالا مي خواهيم آن را با چكي ديگر تعويض كنيم را انجام دهد
یکی از مشکلاتی که آنطور که شنیده ام در نگارش های جدیدر حل شده است این است که نمي تواند ثبت چكي را كه قبلا گرفته ايم و حالا مي خواهيم آن را با چكي ديگر تعويض كنيم را انجام دهد !!
وقتی که برای ارسال خروجی یک گزارش به برنامه اکسل از کلید مربوطه استفاده می نمایم پیام خطای ویندوز بر روی صفحه ظاهر می شود . باید برای رفع آن چک کرد که نسخه 2007 اکسل روی سیستم نصب باشد .
فونت های برنامه به قدری بزرگ است که باعث به هم ریختگی پنجره های برنامه می شود . برای رفع این مشکل متوجه شدم که باید Control Panel > Display > Settings > Advanced  سایز فونت برابر 96 باشد .
مشکل بعدی اینکه در  بعضی مواقع هنگام اجرای برنامه عبارت "امکان باز کردن فایل وجود ندارد "  بر روی صفحه ظاهر می شود و از برنامه خارج می شود . دوستان  در شرکت می گفتند که احتمالا برنامه SQL درست اجرا نشده است و سرور باید ریستارت شود . 
البته یکبار ویندوز سیستم را عوض کردم و7نصب نمودم ولی پس از نصب سیستم حسابداری که به طور کامل نصب میشه در زمان اجرا باز نمیشود . فکر کنم نرم افزار روی سون 64 بیتی مشکل ارتباط با پایگاه داشته باشد.
یکی دیگر ازموارد امکان مشاهده و چاپ خلاصه اسناد حسابداری وجود ندارد.
در نرم افزار استرداد چکهای صادره یکی از مشکلاتی است که حل نشده است حتی امکان صدور سند چک صادره برگشتی را هم ندارد . و فقط باید از امکان حذف چک مزبور استفاده نمود .
من برا ی تهیه لیست حقوق پرسنل از نرم افزار استفاده کردم که کد مشاغل در اون با سیستم تامین اجتماعی سازگاری ندارد و مجبورم میشم که دیسکت ماهیانه را اصلاح کنم و با پشتیبانی صحبت کردم گفتند هیچ راهکاری برای عدم تعریف کد مشاغل وجود ندارد .
مورد بعدی اینکه من از منوی ذخیره اطلاعات استفاده میکنم ، بعد مسیر انتخابی که میده اون پوشه بک اپ رو میارم ، و بعد سیو! هیچ اروری نمیده و عادیه ، ولی بعد که به پوشه مورد نظر میرم میبینم که چیزی نیست ، البته توی درایو C که بک میگیرم هستش ،
و البته اشکالات مهم دیگری که من در این مدت کم توانستم پیدا کنم مثل :
در نرم افزار شبکه اگر چکی را اصلاح کنید آن چک 2 بار ثبت می شود و دیگر پاک نمی شود و در لیست اسناد دریافتی 2 برابر نشان می دهد و لی نمی توان خرج کرد ( 2 سال است که این مشکل از پشتیبانی شرکت طرفه نگار در حال بررسی می باشد.)
یکی دیگر از معایب آن این است که حذف سند به راحتی انجام می گیرد.
افتتاح حسابها :
در این قسمت اقدام به افتتاح حساب می نماییم.که شامل ایجاد حساب کل جدید و افتتاح حساب معین و افتتاح حساب تفضیلی می شود.
حذف حسابها :
حذف یک حساب کل و معین و یا تفضیلی از این قسمت انجام می شود.
پشتیبانی و حفاظت از اطلاعات :
که شامل دو گزینه تهیه پشتیبان روی دیسکت فلاپی و نصب اطلاعات از کپی پشتیبان می شود. همانطورکه پیداست بازیابی اطلاعات نیز از همین قسمت انجام می شود.
بایگانی (سال مالی یا عنوان) :
با استفاده از این گزینه می توانیم از کل اطلاعات پشتیبان تهیه نماییم.بدیهی است با توجه به حجم زیاد اطلاعات این کار در هارد دیسک انجام می شود.
حال که بیشتر از معایب آن گفتم بعضی از مزایای  آن را هم عنوان خواهم کرد .
نرم افزار به راحتی با نرم افزار حقوق و دستمزد که در اتاق دیگری نصب بود ارتباط برقرار میکند که آن هم مستقیما با دستگاه حضور غیاب شبکه است و به راحتی می تواند ثبت فیش بر اساس اطلاعات حقوقی ثبت شده پرسنل با امکان اعمال تغییرات را انجام دهد.
امکان تهیه خروجی از تمامی گزارشات نرم افزار با فرمت Exel و PDF  هم به شدت در تسریع کار بین کارمندان مختلف حسابداری موثر است .
البته نکته مهم این است که نسخه های مختلفی از نرم افزار دربازار وجود دارد که نسخه ای که من با آن کار میکردم نسخه نسخه پیشرفته نرم افزار حسابدارینوین پرداز  مخصوصکاربران حرفه ای و مدیران با تجربهدر نظر گرفته شده ، که علاوه بر دارا بودن امکانات نسخه های ساده و متوسط این نسخه  یک گزارش ساز هم دارد که به علت کمی وقت و عدم تبحر کافی نتوانستم با آن کار کنم .
یکی دیگر از ویژگی های آن هم امکان تعریف فرمول تولید کالاها بصورت نامحدود و جستجو در فرمولهای تولیدامکان تبدیل یک کالا به یک کالا ، یک کالا به چند کالا ، چند کالا به یک کالا و چند کالا به چند کالامی باشد.
جمع بندی :
نرم افزاری که در شرکت نصب بود از نظر کارکرد بسیار راندمان بالایی دارد . اصلی ترین مزیت آن هم پشتیبانی تلفن خوب آن و مهترین عیب آن نبود پشتیبان مستقر در جزیره بوده است که در مواقع خیلی ضروری بتوان روی آن حساب کرد .
« آخرين ويرايش: ژوئن 15, 2015, 18:40:52 توسط mmohammadi »
قبل از طرح سوال جستجو کنید و از ارسال سوال به صورت پیام خصوصی خودداری فرمایید.

تالار گفتگوی حسابداری

نرم افزار حسابداری نوین پرداز
« : ژوئن 15, 2015, 14:56:13 »

Tags: