نویسنده موضوع: نحوه نگارش رزومه  (دفعات بازدید: 5761 بار)

علی خسروی

  • مهمان
نحوه نگارش رزومه
« : ژوئیه 09, 2010, 10:57:15 »
روش نگارش يك رزومه كامل
اشاره :
 در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خودتــــان بدهید و این یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاری شماست.
رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها،دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلاتتان است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده تان است. رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود.  اگر می خواهید برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهـیـد، بـهتر است رزومه های مختلف درست کنید که در هر کدام به مـهارت هــای خاص شما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.
هدف این مقاله این است که شما را با نکات مهمی در زمینه ی تدوین یک رزومه ی خوب آشنا کنیم.  

تاثیر اول

هروقت که می خواهیم یک رزومه درست کنیم، باید خودمان را جای استخدام کننده و کارفرمایی بگذاریم که رزومه ها را بررسی می کند. او باید از میان چندین رزومه، آن که از همه مناسب تر است را انتخاب کند.
شما باید کاری کنید که ابتدا آنها از رزومه ی شما خوششان بیاید و بعد هم همه ی مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت کنید.  

متن رزومه
باید سعی شود که متن رزومه هر چه خلاصه تر باشد. فقط کافی است در آن خلاصه ی کوتاهی از خودتان بدهید، که نباید بیشتر از یک صفحه باشد. اطلاعات نباید به هیچ وجه در رزومه تکرار شوند. این صفحه باید حداکثر از سه پاراگراف به شکل زیر تشکیل شده باشد:
پاراگراف اول:  نباید بیش از دو یا سه جمله باشد. در آن مقدمه ی کوتاهی در مورد خودتان و اهداف کاریتان می دهید. همچنین می بایست در مورد طریقه ی اطلاع یافتن شما از آن شرکت توضیحی بدهید، چه روزنامه باشد یا آشنایی در همان شرکت.
پاراگراف دوم:  در این پاراگراف باید اطلاعات مربوطه در مورد میزان تحصیلات، مهارتهای تخصصی و توانایی هایتان که برای شرکت مورد نظر مفید خواهد بود را ارائه دهید.
پاراگراف سوم:  این پاراگراف آخر باید اطلاعات شخصی شما را به کارفرما ارائه دهد که در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند. حتماً اسم، شماره ی تماس، ایمیل و شماره ی فکستان را ذکر کنید.
آدرس ایمیلتان باید کامل و واضح باشد. مثلاً اگر اسمتان علي اسمیت است، آدرس ایمیلتان باید چیزی مثل   ali@email.com  باشد.
باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً به کار آن شرکت و پستی که می خواهند برای آن استخدام کنند بیاید. اطلاعات باید واضح و مرتبط باشد.
 یک رزومه معمولاً از 5 جزء تشکیل شده است:
اهداف کاری
تجارب کاری
میزان تحصیلات
اطلاعات اضافی
منابع

اهداف کاری
اهداف کاری به عنوان پیش درآمدی برای یک رزومه ی خوب و اصولی است که همه ی اطلاعات با قاعده و ترتیب منظم شده است. در این بخش باید کارفرما را با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در زمینه ی کاری آشنا کنید. و بیان کنید که پیشرفت کاریتان تاکنون در چه حدی بوده است. این قسمت ارجحیت های کاری شما را به طور خلاصه و مرتب با سایر قسمت های رزومه بیان می کند می تواند فرصت خوبی برای ابراز توانایی هایتان در همان اول رزومه باشد.  
به یاد داشته باشید که از تکرار موارد جلوگیری کنید.

تجارب کاری
این قسمت تا حد زیادی می تواند بگوید که چه کارهایی می توانید انجام دهید و چطور و در کجا برای این کارها آموزش دیده اید. ممکن است از مهارت های مورد نیاز برای یک شغل باخبر باشید، اما بیان این مهارت ها می تواند به رئیس آینده تان نشان دهد که شما شایسته ی پستی حتی بالاتر هستید.
به یاد داشته باشید که حتماً تجربه های کاریتان را به ترتیبی معکوس از نظر تاریخی بنویسید. برای هر کار موارد زیر را نیز مشخص کنید:

عنوان پست
عنوان سازمان
محل کار
تاریخ استخدام
کارفرما وقتی در مورد تجربه های کاریتان بداند بسیار راغب خواهد بود تا با میزان تحصیلات و آموزش های شما هم آشنا شود.

میزان تحصیلات
اگر تجربه های کاریتان زیاد نبوده باشد، این قسمت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برای نوشتن از همان ترتیب معکوس تاریخی استفاده کنید.
در زیر جنبه های اصلی که باید در این قسمت به آن اشاره شود را یادآور می شویم:

درجه ی تحصیلات
موسسات و دانشگاه ها
تخصص/فوق تخصص
سمینارها، کارگاه ها و آموزش های  ویژه
میانگین معدل


اطلاعات اضافی
این قسمت از رزومه می تواند شامل چند زیر مجموعه مثل علایق، دانش های رایانه ای، فعالیت ها، مهارت های زبانی و...باشد. در این قسمت باید به آن دسته از توانایی هایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود.
علایق:  در این قسمت میتوانید به علایقتان در زندگی اشاره ای داشته باشید. اگر به دوچرخه سواری یا هر نوع ورزش دیگر علاقه دارید، می توانید ذکر کنید، با این کار کارفرمای شما متوجه خواهد شد که فردی هستید که از زندگی نهایت استفاده و لذت را می برید.
اطلاعات کامپیوتری:  بعضی از شغل ها نیازمند داشتن دانش ها و آگاهی هایی در زمینه ی بعضی برنامه های کامپوتر هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید می توانید در این قسمت ذکر کنید.  
فعالیت ها:  در این زمینه می توانید به فعالیت ها و دستاوردهای غیر کاری خود اشاره کنید. تخصص های زبانی:  اگر قادرید که به زبان هایی غیر از زبان خود مکالمه کنید یا هر تخصصی در یکی از زبان های خارجی دارید باید در این قسمت به آنها اشاره کنید.  

منابع
اگرچه بردن نام افراد در رزومه ضروری نیست اما با اینکار، کارفرمای شما می تواند به طور مثال با رئیس سابقتان در مورد شما گفتگو کند و اطلاعاتی کسب کند. اگر مایل نیستید که نام کسی را ذکر کنید می توانید در این قسمت  اشاره ای داشته باشید که در صورت نیاز یا تقاضا قادر به ارائه ی منبع هستید.
اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبلش با خود آنها هماهنگی های لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید.  
حال که با نحوه ی تدوین یک رزومه ی خوب و کامل آشنا شدید، خود را برای مصاحبه آماده کنید...

آفلاین hrbn

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 2
  • امتیاز های کاربر: 6
پاسخ : نحوه نگارش رزومه
« پاسخ #1 : ژوئن 15, 2011, 01:44:53 »
دوست عزیز سلام
در کشور ما ایران حداقل این موارد مهم نیست باور کن من با داشتن 7 سال سابقه کار کسب 3 رتبه تک رقمی در آزمون ها کتبی استخدامی ادارات  و رد شدن در مرحله گزینش به دلیل های واهی به این نتیجه رسیدم که برای بدست آوردن کار باید ببینید آیا می توانید پارتی داشته باشید یا نه این اصل تو کشور جهان سومی ما باید رعایت بشه وگرنه اینجا دنبال افراد شایسته از نظر علمی نیستن فقط باید بگی چشم. دوست نداشتم این مطلب رو بنویسم ولی حقیقت رو باید گفت هر چند که تلخه.

آفلاین Padideh

  • کاربر نیمه فعال
  • **
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 52
  • امتیاز های کاربر: 10
پاسخ : نحوه نگارش رزومه
« پاسخ #2 : ژوئن 15, 2011, 03:12:50 »
با سلام

براي يافتن شغل خوب

فقط داشتن يك تخصص  و يك جمله كافيست !

تخصص = داشتن پارتي

آن يك كلمه = من پسر خاله  فلانيم

پنجم ابتدايي هم نداشته باشي همهم نيست

ميشي مديركل بانك مركزي

ارادتمند
هادي خان
« آخرين ويرايش: ژوئن 15, 2011, 09:33:49 توسط admin »

آفلاین mmohammadi

  • مدیر سایت
  • یه دنگ از سایت به نامشه
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 607
  • امتیاز های کاربر: 273
    • تساوی
  • دانشگاه: تهران
  • مقطع تحصیلی: دکتری
پاسخ : نحوه نگارش رزومه
« پاسخ #3 : ژوئن 15, 2011, 11:45:26 »
ممکنه در بعضی جاها رانتهایی وجود داشته باشه. ولی این دلیل نمیشه که ما دست روی دست بگذاریم و نسبت به استخدام منفعل باشیم. مطمئن باشید در خیلی از شرکت های خصوصی از شما تخصص می خواهند.
وجود پارتی بازی دلیلی بر کم کاری ما نیست.
قبل از طرح سوال جستجو کنید و از ارسال سوال به صورت پیام خصوصی خودداری فرمایید.

آفلاین hoosein nikbakhsh

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 1
  • امتیاز های کاربر: 0
  • بیچاره کسی که گرفتارعقل شدخرم کسیکه کرخر آمدوخررفت
  • دانشگاه: دولتی وازاد
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی
پاسخ : نحوه نگارش رزومه
« پاسخ #4 : نوامبر 19, 2011, 01:51:18 »
سلام به همگی با احترامی که به جامعه حسابداری قائلم/ همچی پارتی! شک نکنید!طرف بامدرک دیپلم رشته غیر حسابداری /بدون کارت پایان خدمت شده حسابدار/بعد ما با کارت پایان خدمت ولیسانس باید بریم دنبال کار غیر حسابداری واقعا برای این مملکت متاسفم/بیچاره کسی که گرفتار عقل شد /خرم کسی که کرخر امد وخر رفت/همگی خوش باشید.   

آفلاین نعیم مطیرزاده

  • کاربر جدید
  • *
  • سپاسگزاری ها
  • -تشکر کرده:
  • -تشکر شده:
  • ارسال: 7
  • امتیاز های کاربر: 0
  • دانشگاه: دانشگاه آزاد
  • مقطع تحصیلی: کاردانی
پاسخ : نحوه نگارش رزومه
« پاسخ #5 : اوت 30, 2012, 14:22:07 »
با سلام بچه ها اینطوریا هم که فکر میکنید نیست آخه کسی که حسابداری رو نمیفهمه چطوری میتونی کارکنه پس اول توکل به خدا بعدمهارت فردی

Tags: