درباره رایورز
شرکت مهندسی نرم افزار رایورز در اوایل سال 1368 توسط جمعی از فعالین حرفه نرم افزار تأسیس گردید. از همان ابتدا با هدف استقرار سيستم هاي اطلاعات مديريت(MIS) ، دو جهت گیری مکمل و موازی - تولید و عرضه سیستم های کاربردی تیپ با قابليت انطباق پذيري
- ارائه راهکارهای جامع اختصاصی مشتمل بر مجموعه سیستم ها و روش های اجرایی
در دستور کار قرار گرفت.
رایورز در تولید و ارائه محصولات نرم افزاری کاربردی یکپارچه در جهت نظم دهی و ارتقاء سطح بهره وری مشتریان از فرآیند مستمر نوآوری تکنولوژیک و محصول برخوردار است و جهت گیری آن به سمت محصولات مستقل از پلاتفرم خاص می باشد وبا ارائه:
- راهکارهای مبتنی بر سیستم های اطلاعاتی عملیاتی یکپارچه (RayMIS)
- سیستم های مدیریت منابع سازمانی ویژه بنگاه های اقتصادی خصوصی (ERPI)
- سیستم های لجستیکی سازمان های دولتی با رویکرد ERP
- ابزار هوشمندی کسب و کار (BI)
- سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (RayBPMS) با رویکرد استقرار نظام های فرآیندمدار در دستگاه ها و سازمان های دولتی و بنگاه های خصوصی
- پورتال های سازمانی جهت ارائه خدمات الکترونیکی
- هم چنین خدمات مشاوره جهت تغییر بنیادی و ارتقاء کیفی سازمان مشتری (از منظر استراتژی و اهداف، تکنولوژی، فرآیندها و منابع انسانی)
سبد کاملی از محصولات و خدمات را جهت ارائه راهکارهای جامع به مشتریان، تدارک دیده است. گروه شركت هاي رايورز با عرضه محصولات نرم افزاری، ارائه خدمات مشاوره، نظارت و آموزش در قالب راهكارهاي جامع مبتني بر فاوا، به عنوان برند مطرح و یکی از شرکت های برتر داخلی در حوزه کاری خود نقش تعیین کننده ای در فضای کسب و کار و بازار داخلی ایفاء نموده و در تدارک حضور در بازارهای هدف خارجی در دسترس نیز می باشد. رایورز به عنوان سازمانی چابک، شبكه گسترده و یکپارچه ای از شعب، نمايندگي ها، شرکت های همکار تخصصی و مشاورین مستقل را مدیریت می کند. سرعت و دقت در ارائه راهكارهاي امن، يكپارچه، كارا و با كاربري آسان، با تكيه بر تجربيات موفق، استانداردها و تكنولوژي روز صورت مي گيرد. این امر باعث شده است كه مشتريان ما را يك شريك و همراه قابل اتكاء و ارزش آفرين بشناسند كه نه تنها براي هر خواسته مرتبط ايشان در زمینه کاری پاسخي دارد، بلكه نيازهاي آينده كسب و كارشان را نيز در حوزه فناوری اطلاعات پيش بيني مي كند و لذا بخش عمده اي از موفقيت خود را متاثّر از همراهي رايورز مي دانند.رشد روزافزون رايورز نتيجه تلاش نيروهاي متخصّصي است كه به عنوان ارزشمندترين دارايي شركت، احساس مالكيت و اثربخشي دارند و رايورز را محيطي مي دانند كه با فرهنگ متعالي خود امكان بروز خلاقيّت و ابتكار را فراهم کرده و رشد مالي و حرفه اي کارکنان، تامین کنندگان و سهام داران را در ترازی بالاتر از سایر فعالان در حرفه، تضمین می نماید.لوگوی رسمی شرکت مهندسی نرم افزار رایورز:ويژگيهاي سيستم1- ويژگيهاي بارز رايورز
2- امكانات رايورز
3- مزايا و برتري هاي رايورز
ويژگيهاي بارز رايورز امكانات رايورز
- کنترل کامل کارتابل از راه دور
- ثبت و به گردش درآوردن انواع پیش نویس نامه جهت حذف کلی کاغذ در چرخه مکاتبات سازمانی
- اجرای گزارشات از راه دور جهت تصمیم گیری مدیران ارشد
مزايا و برتري هاي رايورز
- پشتیبانی از پروتکل ECE جهت ارسال و دریافت کاملا مکانیزه مکاتبات در نقاط ورودی و خروجی سازمان
- ارتباط با سیستم های MIS رایورز(مالی، انبار، حقوق و دستمزد و...)
- ارتباط با سایر سیستم ها از طریق موتور قدرتمند BPMS رایورز (شناسایی درگاه های کلیدی ارتباطی با سایر سیستم های اطلاعاتی)
- مدیریت بهینه پایگاه داده در تعداد رکوردهای اطلاعاتی بسیار بالا
- امکان بهره برداری همزمان از ماژول تحت وب و ویندوز
- قابلیت کار بدون افت سرعت با تعداد کاربر همزمان بالا
- پشتیبانی از HTTPS در دو حالت : 1- کل سیستم 2- فقط صفحات حاوی اطلاعات حساس (ورود، تغییر رمز ...)
- پشتیبانی از بستر کلید عمومی
گزارشات کاربردی
- تعداد نامه های فرستاده شده به تفکیک واحد و سمت
- نامه های خوانده نشده موجود در کارتابل ها
- نامه های مهلت پاسخ گذشته هر سمت
- میانگین دیرکرد واحدها و سمت ها در پاسخ دهی به نامه
ارتباط با سایر سیستم ها
- محصولات نرم افزاری: از طریق درگاه های مشخص (ارسال Request و اثرگذاری در سیستم مربوطه و دریافت پاسخ)
- مدیریت فرآیندهای کسب و کار: امکان ارتباط با سایر سیستم های لجستیکی سازمان
اين نرم افزار شامل شش حوزه به شرح ذيل ميباشد:
حوزه مديريت :
1- مديرت سهام
2- گزارش دهي به مديريت
حوزه مالي:
1- حسابداري مالي كنترل بودجه
2- حسابداري اعتبارات
3- حسابداري تجميعي و تلفيقي
4- تهيه صورت هاي مالي
5- مديريت منابع وجوه نقد
6- حقوق و دستمزد
7- انبار
8- اموال و دارايي هاي ثابت
9- املاك
10- هزينه يابي بهاي تمام شده / تسهيم هزينه
11- خريد و فروش ارز
12- توليد اتوماتيك كد
13- حسابداري درآمد
14- حسابداري درآمد – واسط
حوزه اداري:
1- مديريت منابع انساني
2- كنترل كاركرد نيروي انساني
3- جذب نيروي انساني
4- برنامه ريزي آموزش پرسنلي
5- رفاه
6- حضور و غياب
حوزه بازرگاني – تامين:
1- خريد داخلي
2- خريد خارجي
3- مديريت قراردادها
4- زنجيره تامين مواد و كالاي صنايع لبني
5- زنجيره تامين مواد و كالاي صنايع كشاورزي
6- برنامه ريزي سفارشات انبار
7- مديريت مناقصه ها و مزائده ها
حوزه بازرگاني – فروش و توزيع :
1- فروش صنعتي
2- برنامه ريزي توزيع
3- فروش فروشگاهي
4- مديرت تعميرگاه
5- فروش صنعتي آبفا
حوزه توليد و تجهيزات:
1- اطلاعات مهندسي
2- ثبت عملكرد و توليد
3- برنامه ريزي مواد و ظرفيت ها
4- برنامه ريزي توليد
5- برنامه ريزي و كنترل توليد
6- تعمير و نگهداري ماشين آلات
در اين تحقيق براي جلوگيري از اطناب ممل ، فقط به شرح قسمت هاي سيستم انبار و حسابداري مالي و كنترل بودجه اي بسنده ميكنيم
سيستم انبار
سيستم انبار داراي منو و زير منوهاي بسياري ميباشد كه چند مورد آن را مختصرا شرح خواهيم داد ..
جداول اصلي :
1- شناسنامه كالا: در اين قسمت تمام موارد مربوط به كالا ها اعم از كد كالا ، شرح كالا، تقسيم بندي گروهي كالا و واحد كالا نشان داده مي شود
2- مراكز هزينه : مراكز هزينه محل ايجاد كد هاي مراكز 1و 2 و 3 ميباشد. تمامي كدهاي متقاضيان ، پيمانكاران ، فروشندگان ، روستاها ، ناظرين پرسنل وكدهاي انواع حساب هاي هزينه و درآمدو ... را در اين محل ميتوان يافت و ايجاد كرد .
3- موجودي انبار : اين قسمت ميتوان موجودي كالاها را به تفكيك موجودي اول دوره ، وارده طي دوره ، كل صادره و موجودي جاري را مشاهده كرد .
اسناد وارده :
1- موجودي اول دوره : موجودي اول دوره زماني بكار ميرود كه در پايان سال مالي موجودي انبار سال مالي قبل را به سال بعدي انتقال دهيم كه در اين حالت بايد موجودي جاري كالاهاي سال قبل را در موجودي اول دوره ثبت كنيم .
2- رسيد خريد كالا: تمامي مصالح و كالاهايي كه از طريق سازمان يا شركت مصرف كننده نرم افزار رايورز خريداري مي شود ، بايد در سيستم انبار ثبت گردد . محيط كاري رسيد خريد كالا را در پيوست شماره 3 مشاهده مي كنيد .
3- رسيد كالا / توليد : اين نوع رسيد كالا در مواردي استفاده مي شود كه كالا توسط خود سازمان توليد گردد .
4- برگشت به انبار : اجناس يا كالاهايي را كه از انبار خارج شده اند يا به عبارتي ديگر حواله شده اند ، اگر به انبار برگشت داده شود ، در اين قسمت ثبت ميگردد .
5- رسيد مصرف مستقيم : يكي از امكانات خوب سيستم انبار رسيد مصرف مستقيم مي باشد كه به كاربر امكان ثبت كردن رسيد خريد كالا و حواله انبار را يكجا مي دهد . ولي اين نوع رسيد زماني مورد استفاده است كه كالا به انبار وارد نشود و مستقيما به مصرف برسد يا فروخته شود .
اسناد صادره:
1- حواله انبار : محيط كاري حواله انبار در سيستم انبار همانند رسيد خريد كالا ميباشد ، فقط ماهيت آن برعكس ميشود . يك نمونه فرم حواله انبار در پيوست شماره 4 نشان داده شده است .
2- برگشت از خريد : در مواردي كه به دلايل عدم نياز يا عدم داشتن كيفيت مناسب كالا ، كالاي خريد شده عودت داده ميشود ، سند برگشت از خريد راه چاره است .
3- انتقال بين دو انبار : زماني كه كالا بين انبار هاي داخلي سازمان رد و بدل ميشود بكار ميرود.
تغذيه تعديل اسناد:1- تعديل اسناد رسيد : در مواردي كه نياز به اصلاحاتي در مورد رسيد خريد كالا ميباشد تعديل اسناد رسيد اين امكان را به كاربر ميدهد.
2- تعديل اسناد حواله: حواله هايي كه به هر دليلي نياز به اصلاح دارند در قسمت تعيدل اسناد حواله مي شود سند اصلاحي وارد كرد.
گزارشات:
يكي از نكات قوت سيستم انبار گزارشات ميباشد . علاوه بر اينكه كاربر ميتواند از گزارشات سيستمي كه شامل انواع كاردكس هاي انبار ميباشد و گزارشات پيش ساخته استفاده كند ، كاربر خود مي تواند گزارش مورد نيازش را طراحي كند . و در ميان كاربران به اشتراك بگذارد .
تمامي گزارشات اعلام وصول فروشندگان و گزارشات مورد نياز مديريت ، سرناظرين ، ناظرين و متقاضيان از قسمت گزارشات گرفته ميشود .
حسابداري انبار :
1- قيمت گذاري توسط سيستم : بعداز قيمت دهي به كالاهاي موجود در انبار به روش دستي با استفاده از سيستم انبار يا با استفاده از پايگاه داده ، اگر بخواهيم گزارش حواله انبار را اجرا كنيم . بايد عمل قيمت گذاري توسط سيستم را انجام دهيم . براي اين كار بايد قبلا اسنادي كه بروز آوري موقت شده اند را بروز آوري دائم كنيم (با استفاده از منوي بروز آوري). چون سيستم تنها اسنادي كه بروز آوري دائم شده اند را قيمت گذاري ميكند . اين قيمت، همان قيمت مصرف كننده ميباشد . كه قبلا بطور مجزا به تمامي جناس انبار وارد شده است.
2- توليد سند مالي : به منظور نشان داده شدن عمليات انبار در سيستم حسابداري مالي و كنترل بودجه اي بايد در سيستم انيار سند مالي توليد شود . و در سيستم حسابداري مالي و كنترل بودجه اي همين سند دريافت گردد .
3- اسناد مالي اشكالدار : چنانچه سندي داراي اشكال باشد بعداز توليد سند مالي نشان داده ميشود كه امكان اصلاح آن سند براي كاربران وجود دارد.
4- ابطال اسناد مالي : براي ابطال اسناد مالي توليد شده ابتدا بايد به سيستم حسابداري مالي مراجعه كرده و سند مالي ايجاد شده را عودت دهيم تا امكان ابطال سند مالي را فراهم بكنيم .
سيستم حسابداري مالي و كنترل بودجه اي
نماي كلي حسابرداري مالي را در پيوست شماره 5 مشاهده ميكنيد.
اسناد مالي: همه اسناد مالي در اين قسمت ثبت ميشود.
گزارشات : همانطور كه در سيستم انبار گفته شد گزارشات نقش مهمي در سيستم رايورز ايفا ميكنند بطوري كه به كاربر امكان توليد و طراحي انواع گزارشات مختلف داده ميشود
نكات قوت رايورز
1 تعريف اطلاعات پايه و مديريت سيستم در برنامه اي جداگانه : نرم افزار حسابداري رايورز از پايگاه داده sql server براي طبقه بندي و نگهداري اطلاعات خود استفاده ميكند كه در نوع خود از قويترين پايگاه داده هاي روز دنيا است.2- امكانات خروجي گرفتن از سيستم : در رايورز امكان خروجي گراف، متن ، متن ايران سيستم ، ايكسل ، اكسس ، اچ تي ام ال و ايكس ام ال را دارد كه اين امكانات خروجي كامل در بسياري از نرم افزارهاي حسابداري وجود ندارد.
3- ارتباط سيستم هاي رايورز با يكديگر: انواع سيستم هاي مختلف رايورز در اين نرم افزار بطور منسجم با هم در ارتباطند و كه در پيوست شماره 1 نشان داده شده است
4 قابليت كار كاربران : رايورز قابليت كار همزمان ده ها كاربر را فقط با يك قفل سخت افزاري در يك سازمان را دارد.
5- پشتيباني از راه دور : هر وقت كاربر با مشكلي مواجه شد ميتواند با وصل شدن به پشتيباني رايورز ، ارتباط بين رايورز را برقرار كرده و متخصصان پشتيباني در رابطه با مشكل، كاربر را ياري كنند.
نرم افزار رايورز نقاط قوت زيادي دارد كه به پنج مورد آن بسنده كرديم. اين نقاط قوت است كه نرم افزار رايورز را به يك نرم افزار بسيار قوي و ارزشمند و نامدار در ميان نرم افزارهاي ايراني تبديل كرده است.نقاط ضعف رايورز
نكات ضعفي كه قيد ميشود نظر شخصي بنده حقير ميباشد و ممكن است افراد مختلف با تحليل هاي گوناگون به نتايجي مختلف برسند
.
1- نرم افزار رايورز يك نرم افزار بسيار پيچيده و قوي است كه اغلب موارد كاربران اين نرم افزار نمي توانند از تمامي يا حتي نيمي از امكانات اين نرم افزار استفاده كنند . چون به نظر من در حوضه آموزش اين نرم افزار به كاربران زياد كار نشده است. بطوريكه يك كاربر از يك نرم افزار چند ميليون توماني مثل رايورز فقط ميتواند به اندازه نرم افزارهاي كوچك 50 و 80 هزار توماني بهره گيرد نه بيشتر.
البته اين مورد ميتواند هم نقطه ضعف نرم افزار باشد و هم نقطه ضعف كاربر.
2- عمليات بازسازي و قيمت گذاري و توليد سند مالي كه در سيستم انبار صورت ميگيرد. و همچنين دريافت سند مالي توليد شده كه قبلا توضيح داده شده است ، بسيار وقت گير است . براي اينكه بخواهيم حساب يكي از مشتران را در گزارشات نگاه كنيم بايد اول چرخه توليد سند مالي را طي كنيم تا اطلاعات انبار نيز به حساب مشتري اضافه شود. و اين كار وقت زيادي ميخواهد
3-در سیستم گزارش گیری مشکلات عدیده ای برای کاربران وجود دارد
4-نداشتن آنالیز حساب در دفاتر
5-عدم تهیه صورت مغایرت بانکی
6-با توجه به اینکه این سیستم قبلا سیستم داس بوده در حال حاضر به ویندوز تبدیل شده است جهت حرکت در سیستم برای نمایش گزارشات کلید های بسیاری باید استفاده گردد.
.
نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
هدف از اين تحقيق اين بود كه نرم افزار رايورز را هم براي كاربران نرم افزار و هم براي كساني كه قصد دارند با رايورز كار كنند و هم كساني كه قصد انتخاب يك نرم افزار خوب را دارند معرفي كنم. چون كاربر بعد از اطلاع از ويژيهاي خوب و نكات ضعف يك نرم ا فزار، ميتواند انتخاب خوب و شايسته اي را انجام دهد . با تمام تعاريف و خصوصيتهايي كه مطرح كردم و تمام ضعفهايي كه در نرم افزار رايورز ديدم باز هم اعتراف ميكنم كه رايورز براي كساني كه ميخواهند حسابداري حرفه اي را تجربه كنند نرم افزار بسيار جالبي است.
همه شركت هاي نرم افزاري دنيا هر روز در حال آپديت كردن نرم افزار هاي خود هستند مثلا شركت مايكروسافت هر روز نرم افزار هاي جديد تر و پيشرفته تري را ارائه ميدهد . اين نشان ميدهد كه شركت ها گروههايي را دارند كه كارشان فقط يافتن ايرادات و اشكالات نرم افزار است و بخشهايي با افراد متخصص كه با همكاري آن ايرادات را حل و فصل ميكنند و بدينوسيله ورژن ديگري از نرم افزار را ارائه ميدهند. پس در نتيجه هرروز از ايرادات آنها كاسته ميشودو نرم افزار به سوي سلامتي و بهبودي كامل حركت ميكند
.